Saigon eller Ho Chi Minh City

(Skapad av Anette tis, augusti 02, 2016 12:32:53)

(29 jul – 1 aug)

Saigon eller Ho Chi Minh City – jag kan inte bestämma mig för vad jag skall kalla staden. Jag frågade även denna gång och får olika svar ifrån de som bor där…

Vi kom fram till Saigon tidigt på morgonen, 0845, den 29 juli. Vi började med att tacka nej till att bli blåsta i taxikön.

Mannen som arbetade med att fördela ut bilar frågade om vi ville betala 250 000 dong (ca 100 kr) för att taxin skulle köra oss till vårt hotell. Tackade nej och bad om att få åka mot taxameter istället, vilket slutade på 140 000 dong inkl flygplatsavgiften (cirka 55 kr). Det handlar inte om pengarna utan principen. Hur kan de tro att man är så dum att man går på det? Dessutom hade vi passerat ett antal försäljningsställen som sålde motsvarande resa för 180 000 dong…

Nåväl, vi kom in till hotellet och eftersom det var tidigt så kunde vi inte (som beräknat) checka in förrän lite senare (efter 12 var OK). Elias hade längtat länge efter McDonalds så vi gick dit för att äta och bläää de serverade frukost ända till 1100. Vi var ju där redan vid halv elva. Något gick att få tag i men annars så väntade framför allt jag på att klockan skulle bli elva. Efter det var vi mätta och belåtna och vandrade tillbaka till hotellet och checkade in. Vi bodde ett kvarter bakom Ben Tanh market vilket var en toppenadress. Nära och lätt att ta sig till alla ställen som vi ville besöka.

Lätt att ta sig till alla ställen är en sanning med modifikation då de har en förkärlek att köra med sina motorocyklar/moppar även på trottoaren. Gärna fort och nära. Tuta om vi är i vägen för inte skall man tro att vi som fotgängare har företräde före de motorburna…

Enligt den guide vi hade på vår tur till Cu chi så skall nya regler införas för trafikanterna den 1 augusti, t ex om hastigheterna och att köra mot rött. Köra mot rött är helt normalt i detta land.

På eftermiddagen vandrade vi till för någon av oss efterlängtade leksaksaffärer för att köpa ännu mer prylar. Efter shoppingrunda inkl en stund i spelarkaden så var det dags för god middag vilken intogs på restaurangen Lemongrass. Efter avslutad middag så blev det taxi hem för det regnade igen.

Lördagens väder var mycket trevligare med blandad molnighet och lite sol. Vi gick en sväng på stan och hamnade nästan nere vid floden. Där ligger Bitexo financial tower och som man kan åka upp i för att fika och se staden från ovan. Det var bra väder för detta denna dag så vi var glada och nöjda med detta. På kvällen gick vi till ett annat shoppingcenter och av en slump så kom vi att äta middag på Hard Rock Cafe, gott med lite variation.

Vi har också konstaterat att det blir fler McDonalds i stan och gärna på bra adresser, t ex nedanför Rex Hotel och Notre Dame. Det jag blev glad över var att Elias hellre gick till Lemongrass och Hard Rock än tillbaka till McDonalds.

Utflyktsdags! På söndagen åkte vi till Cu Chi tunnlarna strax utanför staden. Det tog oss mellan 1-1,5 timme att åka dit och en timme tillbaka. På vägen dit fick vi besöka en arbetsplats för vuxna med funktionsnedsättningar som gjorde lacktavlor. Vi köpte var sin – eller rättare jag köpte en till oss var.

Vi hade en toppenguide som berättade mycket om Vietnams historia och han var jättebra på engelska. Vi fick se hur tunnlarna såg ut, testa att kliva ned i en äkta tunnel och gå i en tunnel som de hade byggt ut.

Den tunneln som var anpassad för oss turister hade ökat med cirka 30 cm på bredden och 40 cm på höjden (uppskattningsvis). Vi gick hela vägen som man kan gå, cirka 230 meter och vår guide var imponerad av att hela vår grupp gick. Hela gruppen, det var Elias och jag samt ett par från Nya Zeeland. Elias tyckte att det var en rolig utflykt och jag är glad att vi kom iväg och såg något nytt denna gång.

Imorgon måndag bär färden vidare mot Thailand!