Da Lat – ett lite svalare Vietnam

(Skapad av Anette tis, augusti 02, 2016 12:30:17)

Da Lat 25-29 juli

Bussen från Nha Trang till Da Lat tog cirka 3,5 timme. Det började regna lite grann när vi lämnade Nha Trang och på ett par ställen under resan så regnade det rejält. Ja, bussresan började redan vid hotellet då bussbolaget hade upphämtning vid hotellet som del av resan. Praktiskt och bra!

Resan gick längs en vacker sträcka i bergen, tyvärr var det ganska molningt så att vi kunde inte se så mycket av naturen. Däremot så satt vi längst fram och fick se hur vår chaufför hanterade den ena kurvan efter den andra, körde om alla bilar, motorcyklar och bussar han kunde – och det var alla utom en bil. Vi blev omkörda endast en gång under resan och det säger en del om hans körning – liiite väl hetsigt för min del. Men vi kom i alla fall fram. Väl framme så ingick transfer till hotellet. Praktiskt det också.

Då vi kom fram på eftermiddagen så gick den till att checka in på hotellet, gå en promenad och äta lite mat.

Vår första hela dag (av tre) började vi med att promenera runt sjön som ligger i centrala Da Lat. På vägen dig ser Elias än en gång trampbåtar så det blir att trampa runt en liten stund innan vi vandrar vidare.

Vi går upp och tittar på gamla tågstationen och fikar i en gammal tågvagn (vagnen var en bit ifrån stationen). Efter det så vandrar vi vidare.

När vi har gått halvvägs runt sjön så börjar det regna så smått… för att sedan regna mer och mer och mer och mer…. Vi hade i alla fall engångsregnrockar så vi klarade oss torra – om man inte räknar med fötterna förstås.

Det var upp till 10 cm vatten på sina ställen och vi fick förstås inte tag i någon taxi så det var bara att traska vidare hemåt.

Nästan hemma så frågar jag Elias hur vi skall gå för det var inte läge att kolla kartan och se där, han hade stenkoll. Upp för trappan mamma så är vi nästan hemma och det var vi.

På kvällen mår Elias lite illa och är lätt febrig. Jag mår lite illa men det hade jag gjort i ett par dagar så det funderade jag inte mer på. På natten vaknar jag vid ett-tiden och inser att jag inte mår så bra. Magsjuk – usch. Det blev med andra ord inte så mycket gjort dag två förutom att hitta ett par nya skor till Elias på Da Lats marknad då hans gamla blev förstörda i regnvädret (vattnet vi gick i var inte så rent överallt).

Dag tre så tar vi en taxi till en pagoda en liten bit utanför staden, Linh Phuoc Pagoda. Taxichauffören väntar medan vi tar vår rundtur. Det är lite kul att se hur ”hysteriskt” man kan pynta en pagoda. Att tänka på när man skall besöka pagodor är att man inte skall ha shorts eller kjol som slutar ovanför knäna, då kan man få problem om man vill se hur det ser ut inne i dessa.

Efter pagodabesöket ber vi chauffören köra oss till ett hotell och ja, vad skall man kalla det, en sevärdhet som heter Crazy house. Bilderna får tala för sig själva.

Efter utflykten vandrar vi hemåt och tar det lugnt en liten stund innan vi går ut igen. Vi båda konstaterar att vädret inte ser lovande ut utan dyker in på fiket i hörnet. Och se, det ösregnar igen. Vilken tur för oss , att vi inte hann längre denna gång.

Det finns mycket mer att göra i Da Lat än vad vi kom att göra. Dels regnade det lite väl mycket, dels vart vi sjuka och dels är det relativt kallt där. Det var 17 grader på natten och mellan 22-24 grader på dagen. Vi är trots det nöjda och glada med vårt besök där och kan tänka oss att åka tillbaka och se lite mer.

Morgonen den 29 juli tog vi taxi till flyget – fast pris på 200 000 dong. Hade vi valt taxameter så stannade den strax före 400 000 dong. Nästa anhalt – Saigon / Ho Chi Minh City