Resemail 2 – Ha Long Bay och Sapa

Hello!

Just nu sitter jag framför datorn och hör trafikens alla ljud utanför. Klockan är cirka 18 på kvällen och det är varmt idag…

Glömde en sak i förra mailet… var ju i lördags också på någon mindre sorts snakefarm… hur mycket ”farm” det nu var. Men i varje fall så hade de många många ormar där. Ormar som de som bast höll på att förbereda för dagens middag. Det var då den första dagen i ny manad för dem och då skulle man äta ormkött och dricka ormblod. Blodet är bra för man (män blir starka) och kvinnorna lyckliga. 🙂

Sedan senast har jag hunnit med både Ha Long Bay 2 dagar och Sapa 3 dagar.

Turen till Ha Long Bay startade från Hanoi vid halvnio på morgonen. En bussfärd på 3,5 timmar, inkl paus till Ha Long. Bussturen tog tid då busschauffören som mest var uppe i 70 kilometer i timmen. Nu har jag också sett polisen vara aktiv ute i trafiken. De stoppade många bilar denna morgon så det var kanske bra att busschaffisen tog det lilla lugna. Sedan kanske det finns en annan anledning också – nämligen att man aldrig vet när och vad någonting kommer att krossa gatan. Oavsett om det är en liten gata eller motorvägen.

När vi kom till Halong Bay blev vi omgående anvisade till var båt Dragon Pearl Junk. Jättefin båt där vi seglade iväg ganska fort. Första aktiviteten ombord var att inta lunch vilket bestod av 7 olika smårätter. Sedan fick vi njuta lite från däcksidan för att bege oss på grottutflykt. Ingen speciell grotta i mitt tycke men OK.

Turen gick vidare på båten och middag intogs i gott sällskap. Bland annat med engelsmannen Basil, en riktig karikatyr av en revisor och engelsman a la värsta monty python stil. Man kan inte lata bli att fnittra.  Trevlig kväll.

Tyvärr var det molnigt så någon solnedgång att njuta av var det aldrig.

Gick och lade mig vid 23-tiden. Vaknade igen vid 00.23 av att det var något som lat på mitt tak…. små fötter… sätter mig upp som en stenstod i sängen och lite lätt hicka. Tänder ljuset. Flera ljud. Inget i hytten, pust… Då inser jag vad det är. Råttor. Råttor som springer på taket ovanför min hytt. Vilket de skulle komma att göra större delen av natten. Så om ni åker till Ha Long Bay försök att få en hytt som inte ligger så nära koket… min lang närmast 🙂

Dagen efter var det chans att se en fin soluppgång, dvs om inte molnen var för många… vilket de var denna dag. Så jag gick och lade mig igen. Vid denna tid hade även råttorna gatt och lagt sig.

Halva dagen avnjöts på båten för att sedan åka tillbaks med buss till Hanoi.

På kvällen var det dags för start av nästa tur. Den till Sapa. Bussen som tog oss till tågstationen hämtade oss vid 20.30 och vi åkte till tågstationen där vi fick sova i förstaklasshytt med AC och träpanel. Man var mycket noga med att vi skulle ha vara värdesaker nära kroppen och att läsa ordentligt om oss. Så noga att vi blev tillsagda tre gånger.

Tåget gick i tid och var en timme sen vid ankomst. Buss tog oss vidare upp i bergen till Sapa. Där blev vi indelade i grupper för att påbörja vara vandringar allt eftersom.

Min tur kom igång vid 11-tiden och vi var fyra stycken som skulle iväg. En kille från Australien och ett par från Tyskland. Alla var jättetrevliga. Första dagens vandring var till största delen utfor. Helt OK och vädret var lagom för vandring.

Så fort vi kom i närheten av bebyggelse så var där en uppsjö av flickor och kvinnor som vill att man skulle kopa filtar, kuddfordral, smycken och någon form av visselpipa (eller vad det nu var). Alla med samma säljargument – you buy from me eller you buy for me.

Första natten tillbringades i ett homestay, dvs hemma hos en familj. Då vi var i bergen i Sapa så var det en Hill tribe (bergsstam). Vi var där first omringade av you buy from me tills dess att det var dags för middag.

Måltidsdrycken bestod av risvin. Inget gott i mitt tycke så jag höll mig till öl. Men det dracks ratt bra och bast av alla var nog den äldsta kvinnan i huset. Middagen var god och avslutades med disco… med Boney M (Daddy cool och Rivers of Babylon) samt vietnamesisk version av VengaBoys. Äldsta kvinnan bjöd upp till dans och vi hade urkul fram till 21.30 då man från övriga delar av byn kom och klagade på att man inte kunde sova. (Till och med värre än min födelsedagsfest….).

Det var någon man inte hade raknat med precis… party i bergen med bergsbefolkningen till Boney M….  Huset var i princip ett stort rum, ett litet kok och två sovloft. Inga möbler men en mycket modern stereo.

Tvättmöjligheterna bestod givetvis endast av färskt och fint vatten från berget. Inte så jättevarmt direkt – men man överlever ju – lite får man allt sta ut med och en dusch överhuvudtaget är ju ett plus efter en dags svettig vandring.

Sängarna bestod av en madrass på golvet, täcke och kudde samt myggnat. Sov gott.

Under natten regnade det… vilket inte var så bra… Dagens andra vandring startade ganska fort med att jag gjorde dagens första och faktiskt enda vurpa.  Det var Halt så det heter duga. Vandringen var till att börja med first upp, sedan ner och samma visa igen ett par gånger. Lika halt och brant upp som ned. Brant  är det också.

Men det gick och så småningom kom vi fram till den andra nattens homestay. Lite lugnare och trott efter dagens vedermödor så gick jag och la mig redan vid 2000 och sov i hela tolv timmar. Den enda som snarkade riktigt högt var suggan som lag under huset och snusade…. gissa om hon snarkade högt 🙂

Den sista dagen bjöd på strålande solsken och over 20 grader. Då hade vi bara en kortare vandring kvar vilket tycktes vara skont då många delar av kroppen nu var väldans ömma efter två dagars vandringar.

Jo visst var det relativt kort och tog bara en och en halv timme. Men det vara bara uppfor – och till stora delar väldigt brant också – med solen i ryggen. Tufft och jag svor ett par gånger men till slut kom man upp och var då minst lika lycklig over att ha klarat mig som jag var ilsk over att jag hade gett mig in i dagens vandring. Jag hade ju kunnat fuska och tagit en motorcykel upp….

Vi fick åka gammal rysk jeep tillbaks till Sapa, vilket tog en timme. Väl framme i Sapa erbjöds en efterlängtad dusch och var grupp bankade oss sedan vid ett fik med strålande utsikt de sista tre timmarna. Trevligt.

Fick skjuts tillbaks till Lao Cai där ny tågresa återstod och var framme i Hanoi vid 0530. Fikade på morgonen och hittade ett hotell för natten.

Jag kommer med andra ord inte att besöka Perfumed Pagoda. Dels på grund av vad jag har hört av flera olika och dels då jag inte Känner mig så lockad av det just nu.

Kanske kommer jag att ångra mig senare …. men nu är det inte så mycket att göra at det.

För i morgon går mitt plan till Laos. Känner mig väldigt nöjd med Hanoi efter vad jag har sett och Känner mig ”färdig” för denna gång med Vietnam.

Hoppas att allt är bra med er därhemma och att ni nu ser framemot lite ledighet.

Många varma kramar från Hanoi och

Anette på vift i den stora världen 🙂