Resemail 3 – Laos

Lite status innan resebrevet!

Jag mar bra och har inte sett eller märkt något av den katastrof som har skett i Sydostasien. Jag befann mig då det inträffade i Laos, Luang Prabang och nu i norra Thailand, Chiang Mai. Har tagit del av det inträffade via sms och nyheterna på TV och via internet. Jag kommer inte att fara till södra Thailand utan mina planer är ju mot Malaysia och även där kommer jag att kolla laget innan jag beger mig iväg någonstans.

och nu till resemailet>

Hello alla vänner!

Sedan sist har jag förflyttat mig från Vietnam till Laos. Innan jag for iväg var jag lite osäker på hur det skulle vara att komma ensam till Laos. Första gången jag kom till Vietnam (i fjol) var det ju en rejäl omställning.

Flög från Hanoi med ett lite äldre propellerplan. Fungerade helt OK men kanske inte det mest moderna man har sett i sina dagar.

När jag hade kommit fram till flygplatsen och fixat visum, gick på ett kick – hur smidigt som helst, så tog jag en taxi in till stan. Taxichaffisen tyckte att jag skulle bo på ett schysst Guest House, OK han kan väl få rekommendera ett. Kom fram och stallet var överbefolkat av SVENSKAR! Det var visst en svensk grupp på rundtur i Laos. De skulle dock fara samma dag… hamnade mitt i stan alldeles nära stallet som har kanelbullar – Scandinavian Bakery. Att landa i Laos huvudstad Vietiane var att komma till en helt annan planet jämfört med Hanoi. Även om trafiken är lite mer än vad de flesta har sagt så är det anda inget att jämföra mot Hanoi.

Lustigt nog så är det anda lättare att komma over en gata i Hanoi än i Vietiane. Kanske mest beroende på att man i Hanoi tar hänsyn till att fotgängare korsar gatan hela tiden, samt att det är färre bilar i Hanoi.

I Laos är det inte lika många som rycker i en konstant, tittar konstig på en och så vidare. Även om turisterna inte är så många som i Vietnam så är man anda mer anonym. Att inte hela tiden behöva säga nej tack är hur skont som helst.

Klart mycket varmare i Laos på dagtid också… men även ölen är godare. (Nätterna är dock kalla men det är inga problem.) Fast det är klart när det är riktigt varmt så är väl en riktigt kall öl aldrig fel.  Tog det lugnt denna första eftermiddag. Växlade lite pengar till Kip. 1 USD ungefär lika med 10500 Kip (bankkurs).

En middag på normalställe inkl öl kostar cirka 20000 kip. Var på ett bättre ställe häromkvällen och fick då betala hela 40000 kip (öl, ris, chicken masala och nan bröd (det godaste jag någonsin har ätit). Vill man äta vid gatustånden så kan man lätt få en middag för en dollar.

Dag 2 i Vientiane gjorde jag alla turistgrejor man bor i staden. Var vid monumentet som påminner starkt om triumfbågen i Paris, Laos mest berömda Wat (tempel) och tog en tuk-tuk till buddha-parken. Hann med ytterligare två Wat innan de stängde vid fyra. Då var det bara att slå sig ned och softa resten av dagen.

Då det inte finns så mycket mer att göra i Vientiane beslutade jag mig för att fara vidare upp mot Luang Prabang (LP). Bokade bussbiljett, vilken var delad i två delar, dvs övernattning i Van Vieng. Där bodde jag på ett ställe med kallt och varmt vatten, AC och/eller fläkt för hela 5 dollar. Dock inte så mycket att göra mer än att vandra runt den lilla byn. Kvällarna i Van Vieng tillbringas tydligen ofta framfor en TV med lite ’mushroom’. Går att få både pizza, macka. omelett mm med lite extra krydda om man så önskar.

Dagen därefter, dvs dagen före julafton tog färden mig vidare till LP. Skulle åka minivan men fick ändå åka Big Buss… som vanligt har. Resan som enligt lonely planet är cirka 17 mil tog bara 6.5 timmar. Landskapet är mycket berg, dvs upp och ned. Ned OK i hastighet och upp i krypfart.

Kom fram i vilket fall som helst och råkade ut för något som jag aldrig förut har råkat ut för… svart att hitta bostad. Hittade till slut ett ställe för fyra dollar och delad toa och dusch. OK för en natt. (Hittade i och för sig några stallen under vägen men det luktade så mycket mögel att jag får problem med min astma genom att bara tanka på dessa rum).

Julafton var jag mest runt och softade. Tog det lugnt, tittade in i ett par tempel och njöt av solnedgången. Juldagen hyrde jag en cykel till det facila priset 10000 kip, cirka en dollar, vilket nu om jag har kursen ratt är strax under 7 kronor. Cykeln var som den var, inga växlar och inte möjligt att ställa in höjden på sadeln, tur att man är kort… det såg ganska kul ut. Även om jag inte har sett mig själv cykla så har jag sett flera andra med samma problem.

Cyklade runt i staden och dess närområden. Trevligt. Kommer lite längre bort än vad man gör till fots.

Annandagen jul tog jag mig på utflykt…. förmiddagen en tur på Mekong och besökt några byar och en berömd grotta med ett par tusen buddhas. Grottan var inte så mycket att hänga upp i julgranen. Fick också se lite av mekongfloden och alternativen till flyget mot Chiang Mai. Slowboats är typ lite längre svenska ekor, dock lite smalare. De tar två dagar. Speedboats – ja de tar sju timmar men då måste du ha skyddsutrustning, tackande jacka och hjälm. Troligen också hörselskydd för de låter rent ut sagt för j-t. Känner mig helt nöjd med det alternativ jag tog.

Det var här och då som jag fick vet att något hade hän. När jag kom tillbaka från båten så gick telefonen igen, efter att ha varit utan nät. Det var helt galet, den bara vibrerade och jag vet inte hur många SMS jag fick på en gång. Jag fattade ingenting. SMS med samma frågor, var är du, är du OK? Tills jag kom till ett mejl där det stod att en tsunami hade inträffat och att konsekvenserna var stora. Där jag befann mig märktes ingenting då vi var långt ifrån havet.

Eftermiddagen upp till ett jättefint vattenfall, vattenfallet var högt med mycket vatten. Inte alltid vanligt när man hamnar på utflykt. Tillfälle för bad fanns också för de som ville. Sammanfattningsvis så var det en bra dag i trevligt sällskap på turen och även på kvällen.

Idag den 27 tog jag flyget från Laos för att landa i Chiang Mai och har nu checkat in där jag skall bo i tre nätter och är nu ute på första promenaden. Hittade internet och tänkte att det var lika gott att uppdatera er därhemma och lämna Laos för denna gång.

Vet inte riktigt vad jag skall hitta på har i Chiang Mai, men det ger sig säkert. Bland annat så vet jag att de har en bra night market och den lär väl besökas.

Rapport om det kommer senare…. nu skall jag surfa runt lite innan jag vandrar vidare.

Många kramar till er alla och en önskan om ett