Nha Trang

(Skapad av Anette tis, juli 26, 2016 15:22:09)

(160718-160725)

När vi åkte ifrån Nha Trang i går förmiddags så sa Elias att han har gillat stället. Lite roligt är det att han tycker så för jag tycker inte att det var något speciellt. Fast jag tror att jag vet varför – vi har tagit det lugnt. Då det inte har funnits så jättemycket att göra så har det blivit en del poolhäng och bara-vara-tid vilket han har uppskattat.

Vi har i alla fall gjort lite olika saker denna veckan:
Po Nagar Cham towers – gamla torn som ligger en varm timmes promenad ifrån vårt hotell. Det var ett par torn och sedan var det inte mer.
Lon son Pagoda – en Pagoda där de har en stor vit Buddha och en stor liggande Buddha. Det fanns också ett par byggnader till men det då pågick gudstjänst när vi var där så vi tittade bara snabbt in

I-resort – Mudbath! Det var kul att testa på att bada i lera. Lite förvånad över lerans konsistens är jag ändå. Den var mycket mer vattnig än vad jag hade väntat mig. Helt OK ändå och varm och skön. Vi var i badet i nästan 30 minuter. Utöver det så fanns det ett antal pooler med mineralvatten. Vattenfall, barnpool och pooler som barn inte fick bada i. Det senare var Elias lite besviken över (även jag) då han inte fick bad i pooler som hade lite djupare vatten vilket inte var fallet i de pooler han fick bada i. Jag kan förstå att de vill ha pooler utan barn så det var bara att gilla läget.

Nha Trang Center – ett litet shoppingcenter med en stor mataffär, vilket vi gillade. En sak som är lite roligt är att vi inte ens får gå in med en vanlig liten handväska utan att den skall förseglas. Försegling i detta fall var att de lade den i en plastpåse och använde häftapparat för stänga den. På våningen högst upp fanns en spelarkad och food court. I området för spelarkaden fanns även en bowlingbana. Vi har testat en del av spelen som var av gammal kvalitet (läs dålig pixling) och si så där i kvaliteten. Bowlingen var kul.

Den sista dagen i Nha Trang valde vi att göra en utflykt utanför staden. Vi åkte en timme för att ta båt till Diep son island. Det är en relativt ny utflykt till en potentiellt möjlig paradisö. Men, men… de behöver lära sig att ta hand om naturen. Det låg skräp över allt! Inte så lite heller och jag har så svårt att fatta hur man tänker – eller så gör man inte det. Stranden var jättefin och man kunde gå i vattnet mellan två öar. Vattnet där var jättefint men det var inte någon mening att snorkla. Vi testade och det vi såg var några mindre fiskar och en del skräp.

Stranden nedanför hotellet var lite för skräpig för min smak samt ganska stenig så det slutade med att vi inte badade där alls utan höll oss till hotellets pool (som inte heller hade mått så dåligt av en rejäl rengöring).

När det gäller badtider i Vietnam så var det som vanligt – tomt på dagarna men fullt på stranden från sex på morgonen och sedan efter sex på kvällen. Där emellan var det enstaka turister, företrädesvis ryssar, som badade.

En annan sak som är lite rolig är att vi bodde tvärs över gatan mot en restaurang som serverade mat till kinesiska turister. De kom i parti och minut. Det som är roligt är att vi har en sådan restaurang hemma i Liljeholmen också. Den enda skillnaden är – som jag ser det – att här i landet som man parkerar som man vill – så parkerade busschaufförerna på utsedda platser eller kom tillbaka och hämtade när turisterna hade ätit färdigt. Så har det inte varit hemma – för där tycker man att det är OK att parkera på trottoarerna om man inte hittar någon annan plats.

Hotellet heter Seasing hotell och ligger en bit utanför själva centrum och var fräscht. Personalen i receptionen var toppen och pratade bra engelska medan personalen vid poolen knappt pratade någon engelska – men de var glada och trevliga ändå. Vi hade bokat ett lite större rum och det var jätteskönt att ha lite mer plats denna vecka (och det säger jag efter att ha haft ett relativt stort rum i Hoi An också).
Vår favoritrestaurang blev en som låg två gator bort och där vi åt ”street food”. Kom man dit på dagen så syntes det inte att det var ett par restauranger där. Maten var jättegod och personalen trevlig. Lite gissningslek blev det då det inte var helt enkelt att kommunicera. Resultatet blev att jag första gången var där beställde två sorters bläckfisk, räkor, stekt ris och en stor fisk. Puuh mätt men glad i magen blev man allt.
I skrivandet stund så är vi på hotellrummet i Da Lat och än en gång tar det lugnt. Elias känner sig inte helt OK så vi tar det lugnt och hoppas på bättre väder (ösregn i nästan fem timmar) och att han mår prima i morgon.
På återhörande till helgen – På fredag åker vi vidare till Ho Chi Minh City/Saigon, vårt sista stopp i Vietnam för denna gången.