Australien

Tasmania

Nytt År

Hej där hemma!

Kan ganska fort konstatera att ni har fått uppleva en vit jul – inte fel det heller kan jag tänka mig.

Men däremot kunde jag inte tänka mig vad jag såg i går på nyheterna. Det finns en plats aven i Australien som har fått uppleva en vit jul. Detta som kontrast till Bush Fire som härjar för fullt i Sydney.

Ja, elden ja. Den är ett orosmoment för min del då det är idel rök i hela stan. Nar jag flög in från Nya Zealand så kunde vi till och med kanna rökdoften i planet och dimman låg tät över stan. Med tanke på min astma så håller jag det öppet nar och hur länge jag skall vara där (åtminstone en dag för jag kan ju inte komma hem igen och säga att jag inte har varit i Sydney….).

Just nu har jag checkat ut från vandrarhemmet i Hobart, Tasmanien och skall om 1 och en halv timme ta bussen norröver för att i morgon återvända till kontinenten Australien. Har bokat fyra nätter i Melbourne.

Vad har jag då gjort i Tasmanien? Jo konstaterat att det är svårare att ta det lugnt än att aktivera sig, man blir på något sätt lättare att aktivera sig hela tiden. Ja, Kirsi – jag skall följa ditt rad och ta det lugnt (dvs semester och vila sista veckan).

Första dagen tog jag den obligatoriska rundturen för att se vad som finns i denna lilla stad med 200 000 invånare. Inte mycket förutom festivalen som pågar – en mindre variant av Vattenfestival fast med bättre mat och mer vin och öl…. och det tycker ju inte jag om alls, eller hur vad det nu igen. De tar heller inget inträde, förutom nyårsafton

Såg båtarna i Volvo Ocean Race komma in och först kom Assa Abloy och sedan Nicorette – resten tycker jag var ointressanta .

Dagen efter för jag till det gamla fängelset Port Arthur. På vägen dit fick jag se några Tasman Devils. De är primitiva varelser. Dessa två var på ett Zoo för återanpassning till det vilda. De fick mat under tiden som vi var där. Aven om de fick var sin bit mat så slogs de om först den ena och sen den andra. Eftersom de är köttätare så fick de som mat döda djur, främst sådana som bilar har kört på. Förutom Port Arthur fick vi aven se hur de levde under den tiden som Port Arthur var fängelse och hur de fraktade timmer mm till Hobart.

Dagen efter var nyårsafton så då skulle jag ta det lugnt – så jag fick krupp – och bokade en ny tripp till Mt Field med en två timmars vandring i regnskogen. Med bland annat 3 vattenfall i det fria. Under denna tur träffade jag på två tjejer från Australien som jag kom att fira nyårskvällen tillsammans med (+ några till…). Mycket trevligt på kvällen….

Nyårsfyrverkeriet gick inte så bra, utan det blev lite skriverier i tidningarna i stallet. De avfyrade det 20 i tolv och alla trodde att det var en försmak av vad som skulle komma…. men det var det ju inte… så det blev lite diskussioner och besvikelse hos folk. Alla som kom fick ju inte ens se det.

Nyårsdagen tog jag det faktiskt lugnt och sov till 12.

I går var jag ute på ytterliggare en tur denna gång söderut, Bruny Island, (nästan så långt ner man kan komma i Australien) och fick se vacker natur än en gång, delfiner, salar, fåglar av olika slag mm. Denna tur va jättebra! Sedan fick man också uppleva vädrets snabba kast – ena stunden solsken och nästa hällregn.

Kramisar från

Melbourne, Victoria

9 januari

Hejsan på er Alla igen,

har nu kommit ytterliggare en bit upp i det stora landet Australien som är 19 gånger större än ”lilla” Sverige som i och för sig är nästan dubbelt så stort som Nya Zealand.

Just nu är jag uppe i Brisbane och svettas för fullt. Fick höra av en expedit i en affär att de inte haft det så har varmt sedan 1972, kontrasten mot Tasmanien är tydligen. Där hade de inte haft det så kallt på länge… Har är det en bit över 30 grader – hur mycket vet jag dock inte, men man dricker mycket…..

Sist jag skrev så var jag fortfarande på Tasmanien och skulle börja min färd norröver. Resan upp till Melbourne gick enligt plan. Jag kom att sova 4 nätter i Melbourne, för att säga att jag var fyra dagar i Melbourne är inte riktigt överensstämmande med sanningen.

Dag 1 – vandrade runt i centrum samt tog en s k Hop On – Hop Off buss runt staden för att se vad som fanns att se. då jag ej klev av (mer än för byte av buss – det var två turer som ingick) så tog turen 2 och en halv timme. Mycket sevärd och kunde då konstatera att Melbourne är en vacker stad med mycket grönt. Det som fortfarande är ovant är att det endast är ett mindre antal höga hus mitt i staden och sedan bara låghus…

Tog även hand om det tråkiga jobbet – tvätt! Tvätta i kallvatten… då maskinerna inte fungerar enligt vara normer. Det blir rent om man inte har några konstiga flackar… och det skulle ju jag aldrig få (sa vitt jag vet)…. så en del är inte helt rent med andra ord.

Dag 2 – Utflyktsdags igen. Denna gång söder om Melbourne (dvs först söder sedan at öster). Först fick jag besöka ett litet Zoo och fick se (och klappa om man vill) Dingovalpar, se koalor på nära hall (det är förbjudet att klappa dem i Victoria men OK i Queensland), mata kängurus. så jag matade kängurus – det var kul att få se dem. Var däremot att jag aldrig klappade dingosarna då kängururna kände doften av dem och vägrade att ta emot mat av dem som hade klappat dingosarna.

Därefter stannade vi i San Remo för lunch och fick där se stoooora stingrays (rockor av något slag som jag ej kommer på namnet på just nu). De var precis inne i hamnen som lag granne med stranden… tur att det inte var bad dags just da.

Därefter åkte vi över till Phillip Island, en o med fina stränder (speciellt för surfarna) men kallt i vattnet. Vilket innebar att man endast kunde se barn och surfare i vattnet.

Sedan kom vi till en ort vars namn har flytt sin kos som vi tillbringade eftermiddagen på egen hand.

Nar min film i kameran var slut så gick kameran sönder… köpte en engångskamera så jag skulle klara mig resten av kvällen samt morgondagen.

På kvällen var det dags för den berömd pingvinparaden! En stor turistattraktion som jag dock finner något överskattad. Ca 500 pingviner som kom i omgångar från havet nar solen gatt ned för att komma till sitt bo. De klev upp ur vattnet i omgångar och lunkade fram i ganska snabb takt för att bara vara 30 cm höga.

Den stora händelsen var att jag blev med god tur (enligt folk som stod bredvid) då en mas lämnade lite **** på mitt huvud. (turen vantar jag dock fortfarande på). 🙂

Därefter hemfärd och kom hem vid 0100 på natten och upp tidigt igen…

Dag 3 – Utflykt till Great Ocean Road. Denna sträcka tycker jag var otroligt vacker, kanske mycket beroende på att jag gillar vatten… Har då bland annat fått se de tolv apostlarna (stenlämningar langs sträckan).

Dag 4 – började dagen med att köpa en ny kamera. Det kan ju vara bra att ha även på resten av resan…. sedan vandrat runt lite granna + en båttur på Yarra river.

Brisbane, Queensland

Bokade flygresan till Brisbane då jag bestämde att jag far dit upp och får lite sol medan jag avvaktar laget i Sydney och att min astma bättrar sig. Vilket den nu har gjort betydligt och jag ser framemot att komma ned till Sydney snart. Skall kolla laget på flygfronten efter detta mail är iväg skickat.

Som sagt just nu befinner jag mig i Brisbane och har sedan i går kväll fått sällskap av Annett (Marie Engers kompis) och det är jättekul! 🙂 Kul att få lite sällskap ett par dagar… Idag har vi åkt runt på floden har i Brisbane med City Cat, varit i en park och fikat ett par gånger då det inte går att vara i solen allt för länge.

Sedan vi har lite planerat för de närmsta dagarna men det kommer i nästa mail….

Ha det gott och skot om er!

Kram

Anette

P.S jag mår bra och har det TOPPEN, vilket jag ibland tror att jag glömmer att säga…

Moreton Island, Queensland

Utanför Brisbane började barriärrevet med en av flera sandöar. Den för oss turister mest kända är troligen Frazier Island. Anette och jag tog oss även ut till Moreton Island. En dagsutflykt från Brisbane.

Ön var otroligt vacker med underbart klart och fint badvatten. Tror nog så här i efterhand att badvattnet var bättre här är på Frazier Island.

En dag var Annett och jag i Australia Zoo. Djurparken drivs av bl a The Crocodile Hunter, Stewe Irwin. Vi hade dessutom turen att få komma dit en dag då han var där med fru och barn. Så det kanske inte bara var djuren som var intressanta…

Sydney, New South Wales

Senast jag skrev skulle jag visst bege mig till Bondi Beach och The Olympic Park (var ju som vanligt tvungen att kolla senaste mailet… minnet har försvunnit någonstans på vägen…. hittar det kanske på vägen hem – vem vet? )

Dagen då jag gjorde ovanstående turer var lite grå så det var inte riktigt läge för ett bad i Bondi, men var där och kollade laget i varje fall.

The Olympic Park – det var ett öde ställe, såg inte många människor där. Den stora arenan håller på att byggas om till andra behov än de som fanns under OS. Bland annat har man tagit bort mojligheten till friidrott (alla löparbanor borta) och de bada läktarna på kortsidorna var rivna och håller på att byggas upp på nytt. Men jag har i varje fall statt på pallen (gissa vilken placering jag fick!).

Frazier Island, Queensland

Nästa lilla tur var på tre dagar och gick till Fraser Island, ca 4-6.5 timmes busstur norröver från Brisbane (beroende på vilken buss man tog).

Där åkte vi (Annett S och jag) över till Fraser med en båt direkt till Kingfisher Bay där vi delade rum – hotellrum med dusch och toa! samt 2 stora baddar! och TV! Det är man inte van vid efter ett liv som Backpacker. Vilken känsla det var!

Inte nog med det vi fick aven utsikt över en liten sjö som fanns inom området för hotellet. Hotellet bestar av dels hotellrum men aven av en del stugor. 5 pooler och 3 restauranger – alla bra. Stor frukostbuffé ingick vilket uppskattas…

Dag 2 åkte vi på tur med en 4WD buss runt on. Fick bland annat se Dingoes, Lake McKenzie (där vi aven badade – helt underbart vatten!), Pinnacles, skeppsvraket, sanddyner och givetvis mängder av sand! Kändes ganska lagom med en dags rundtur på on och den sista dagen tillbringade vi inom hotellområdet samt badade i det klara havsvattnet. Super!

En natt tillbringades i Hervey Bay innan jag for tillbaks till Brisbane än en gång, 3:e gången jag kom tillbaks dit… blev lite av en knutpunkt för mig.

Perth, Western Australia

Den 20 januari for jag över till WA (Western Australia) för att tillbringa en natt i Perth.

Kommer till vandrarhemmet klockan 2400 och de kan inte hitta min bokning för natten direkt… tar en stund och kan sedan konstatera att de har bokat fel natt! (Det var INTE jag som gjorde bokningen utan den ingick i min 4-dagars tur som skulle börja dagen efter).

Kunde inte heller hitta min bokning till turen… biljetterna skulle enligt uppgift finnas i receptionen… Men i vart fall så fick jag en badd i rum 17. Kommer dit in och kan genast konstatera att det är ett rum fullt av våningssängar och alla underslafar är upptagna… så det blir att sova i en överslaf…. men vänta de har sängarna är ganska (ovanligt höga), överslafen ca 165 över golvhöjd och jag är 163… Stegen – tanker säkert ni nu – så också jag – men det fanns ingen!

Hur 17 skall jag komma upp? Tittar på nederslafen och där är det en smal kant av stal att satta foten på… Ajjjjjj! Inser bara att det inte går!

Far gå ned till receptionen igen! Far ett nytt rum och där finns tack och lov underslafar kvar.

Upptäcker också att de har täckt sängarna av plast – typ sådant som barn som kissar i sängen har. Tank er hur de låter nar det är varmt och 6 personer delar rum…

Klockan 0715 lyckas de hitta biljetterna till min tur som skall gå 0730. Bättre sent än aldrig.

4 dagars tur i Western Australia – tur och retur Perth – Monkey Mia

Dag 1 på turen innebar en kortare resa norröver, 800km…. Det var lika kul som det later… inte mycket att se men man kan ju i vart fall säga att man vet hur the Outback i WA ser ut.

Dag 2 åker vi till Monkey Mia (Mia uttalas Maja har i WA) för att kolla in delfinerna som simmar ända in till strandkanten.

Jag fick en ca 15 cm stor fisk vid mina fötter som gömde sig för delfinerna. Men en delfin upptäckte det och var bara 10 cm ifrån mig. Helt otroligt! Detta var en upplevelse!

En delfin hade fått lite konstiga idéer för sig, den fångade först delfinen och sedan ville den ge den till oss som stod vid strandkanten. då det inte är tillåtet att röra vid delfinerna så far man givetvis inte heller ta emot fisken. De måste lära sig att klara sig utan människan. De far lite fisk varje dag av de som arbetar där för att roa oss turister. Utvalda personer fick ge delfinerna varsin fisk – dock var inte jag en av de utvalda men helt OK.

Nar själva matningen var klar fick vi en stund för sol och bad. En bit av stranden är helt avstängd för delfinerna men alldeles intill är OK att bada och när vi gjorde det var delfinerna (3 st) alldeles nära!

Dag 3 var vi ute i nationalparken Kilbarra. Landskapet är fantastiskt. Denna dag innebar aven lite bergsklattring för de som ville, dock avstod jag. Istället gick jag och några andra i gruppen vidare langs floden och kom till en del där det gick att bada i en ”typ” ravin. Underbart!

För att komma tillbaks till bussen fick vi ta oss upp för en brant klippa (klattring igen…), totalt så någon att höjdskillnaden mellan där vi badade och där bussen var: att den var 150 meter!

Detta var den bästa dagen av de fyra! Utan tvekan!

Gruppen bestod av 18 personer, varav Anna från Portugal och jag var de enda som inte hade engelska som modersmal. Bra övning för min del, vilket det har varit över stora delar av resan. Nyttigt!

Dag 4 innebar återresa till Perth med annat besök till the Pinnacles (klippor som står som gravstenar i sanden).

Nedan följer den beskrivning som Travelabout (arrangören gjort över turen)

Day 1

Perth – Denham ( H ) After an early start, we leave the city sights behind and head north, stopping for lunch at Geraldton. Along route we pass wide open coastal plains, before arriving at our destination of Denham. (L.D )

Day 2

Monkey Mia – Kalbarri ( H ) We leave you plenty of time to spend with the dolphins – but watch out for those cheeky fish thieving pelicans! After lunch we travel south to Kalbarri, via Shell Beach, Eagle Bluff. (B.L.D )

Day 3

Kalbarri National Park ( H )

We rise with the birds this morning, before setting off to explore the wonders of the Murchison Gorges. It is an exhilarating 150 metres descent into the heart of the ”Z Bend” – but well worth the effort. We spend a further 3 or 4 hours swimming and walking between the towering cliffs before climbing back up to civilisation. In the afternoon, those who are still keen for adventure, there is an optional *canoe trip down the Murchison River or* Abseiling. ( B.L.D )

Day 4

Kalbarri – Perth: Sadly, we say farewell to Kalbarri, but we now look forward to the mysterious Pinnacles Desert where we arrive just after lunchtime. After some time exploring the Pinnacles we head further south for Lancelin where we join ”Bigfoot”, the largest 4WD in the world, for some fun sand-surfing in the sand dunes. We then make a short journey back into Perth where we arrive around 6.30 pm. ( B.L )

Perth och Freemantle, Western Australia

Tillbringade natten in Perth för att tidigt i morse (kl 0900) bege mig hit ned till Fremantle och har sitter jag nu… de firar Australia Day  i morgon, dvs den 26 januari.

Det som jag hittills har sett av Fremantle är positivt. Mycket lugnare tempo, vilket inte är fel då jag skall försöka ta de så lugnt som mojligt. Inte helt osannolikt att jag stannar kvar har resten av tiden.. det tar ju bara en halvtimme med taget till Perth City och tagen går till sent på kvällen. Man är ju van att pendla…

Sa nu skall jag ut i solen igen! Värsta timmen snart passerad men anda varmt. Det som är bra med Fremantle är att det ligger vid havet och har en sval bris hela dagen (vilken dock enligt mannen på vandrarhemmet) kan bli lite för stark på eftermiddagen om man är på stranden. Men man är ju viking – så det skall ju inte vara några problem eller hur!

Många soliga kramar från WA – Fremantle och

Anette

som börjar se slutet på sin langa harliga semester…..

Hej förresten!

Sitter just nu klockan 2100 efter avverkade fyrverkerier och knappar på datorn… skall bege mig hem samtidigt som 400 000 andra och vantar gärna en stund. Måste ju ta taget hem till Fremantle.

Fyrverkeriet som skots av från minst 5 olika platser var gigantiskt! 50 ton så de att de skulle avverka under ca 25 minuter. Harligt då de skot upp det över vatten, det minns väl alla som har sett fyrverkerierna under Vattenfestivalen hur fint det kan vara.

Kommer för övrigt att stanna kvar i Fremantle resten av tiden.. inte orkar jag packa min väska än en gång. Innehållet har placerat sig över hela rummet alldeles själv – inte kan det vara jag som ställt till en sådan oordning? Har nu ett singelrum för resten av tiden. Gissa om det är skont aven om det är plastöverdrag på madrassen (kan ju vara bra om man inte orkar…. har ju ingen toa på rummet utan i korridoren…)

Tillbringade gårdagen med att vandra runt i Fremantle. Lugn och relaxad (f’lat svengelskan) stamning. Skont att komma från storstaden lite grann.

Mina planer för resten av veckan som är kvar är som följer, lugna nu alla som oroar sig över min framfart, har kommer de (ej i given ordning – det ger sig allteftersom).

1. Fremantle 2. Sorrento 3. Scarborough 4. Cottesloe 5. Rottnest Island 6. Perth City (måste ju shoppa lite också)

Nr 2-5 är beachutflykter mer eller mindre (man måste ju kolla omgivningen lite också). Sedan finns ju ett alternativ som jag vet skulle tilltala dig Eva S, Penguin Island ca en timme söder om Fremantle.

Samt att jag måste läsa ca 250 sidor till i Lord of the Rings så att jag kan se filmen (vill läsa boken först). Den är spännande aven om jag har last den för lange sedan.

Vet ej om jag kommer att skicka något mer mail men vet att jag kommer att lasa, så än en gång TACK för alla tankar hemifrån. Det värmer en resandes hjärta!

Många kramar från ett soligt Perth

Åter i Sverige

NR 10 DEN 5 FEBRUARI 2002-08-08

hemma igen

Hej

på er alla som jag ej har pratat med eller har hunnit träffa än!

Landade lycklig men trött i söndags klockan 12.25 på Arlanda efter en lång hemfärd.

Har sovit gott och vaknat som vanligt klockan 10 WA-tid, dvs klockan 0300 på morgonen svensk tid… så visst har jag lite Jetlagproblem men är glad och nöjd över att vara hemma igen. Har börjat jobba igen, igår naturligtvis – måste ju spara semesterdagar till kommande semestrar för de går ju inte att vara utan.

Sista veckan var lugn och avslappnad… kändes alldeles lagom att åka hem när det var dags och ”peppar-peppar ta i trä” jag lider inte av min sedvanliga efter-semester-ångest utan tycker det är riktigt kul att vara tillbaks i vårt kära Sverige! 8 veckor av kanonsemester det är kanon helt enkelt!

Ha det gott så hoppas jag att vi hörs eller syns snart!