Hawaii jul och nyår 2002

(Källa www.lonelyplanet.com)

Waikiki, Oahu (1) – Resebrev 1

Aloha!

NU är jag framme utan prickar på de tre sista bokstäverna i vårt svenska alfabet… visste att det var något jag glömde där hemma….

Resan har gått bra, fått erfara mycket berg och dalbanor då det var mer eller mindre mycket turbulens från Amsterdam-Seattle-Honolulu… men lite spänning skall man väl överleva…. viking som man är… eller? Hittills har inte så mycket hänt eftersom jag i går kväll 1900 lokal tid landade och därefter tog mig till hotellet. Sov gott ända till halv fem och har därefter sett solen stiga upp, tagit mitt första dopp… skönt…. och skall nu resten av dagen försöka undvika allt för mycket sol. Angenämt problem om jag får säga det själv.

Klockan är nu bara 1120 lokal tid denna luciafredag. Förkylningen är mycket bättre och jag känner mig ganska härligt lat – så där man skall på en semester. Det har känns himlans rätt och jag är ganska (läs mycket) tillfreds med tillvaron. Hotellet här i Waikiki är toppen, bor på 37:e våningen med utsikt mot havet och yachtklubben samt det berömda Hilton hotellet. Det som ofta ses på TV… har stort rum, kyl, mikro och …. diskmaskin….. allt man kan tänkas behöva + förstås TV med 100 kanaler. Pool om inte Stilla havet passar… Motsvarande hotellklass i Amsterdam innebar en skrubb mot garden och där man fick lämna 20 euro i pant för fjärrkontrollen.

Hej för nu och så hörs vi senare!

Många soliga hälsningar från Anette

Lahaina, Maui, del 1 – Resebrev 2

Hello!

Far se hur mycket jag hinner på nio minuter – sedan är tiden ute för denna gång 🙂

Har nu kommit over till Maui och börjat vänja mig vid ett lugnare tempo – det är inte lätt ska ni veta…. är alldeles för mycket stadsmänniska börjar jag tro… men det blir bättre och bättre dag för dag. Dygnsrytmen nu normal! Skönt.

Vad skall man saga om Maui?

Varmt och skönt, trevlig liten ort (Lahaina) som jag befinner mig i, däremot inte allt för mycket att göra – vilket kanske är positivt om man ser det ur Anettes egna ögon… ta det lugnt – lugnt – lugnt! Har tillbringat de två senaste dagarna med att sola och ha det skönt i solen. En öl eller två och sett solen gå ned…. Inte helt fel alls. Har däremot inte gjort så mycket mer – skall ta en runda runt on i morgon i stallet.

Den skall vara bra har jag fått höra, men man vet ju aldrig innan. Var i går på Mauis största resort… hotell – hotell – hotell – hotell och en 5 km strand. Ligger 5 km norr om där jag bor sa det var en lagom promenad i värmen.

Börjar nu att byta färg på huden – inte lika kritvit längre :-). Annars kommer tiden på Maui mest att bestå av sol och bad och att njuta av tillvaron. Det är inte fy skam det heller. Fast det värsta är nar man går ned i tempo är att man inte hinner någonting alls – eller det kanske är själva meningen med semester. Summa summarum – mar bra och tanker inte alls på vintern därhemma.

Många varma och soliga halsningar

från

Anette

Lahaina, Maui, del 2 – Resebrev 3

Hello my friends!

Nu har jag tillbringat en hel vecka på Maui… gatt ner i tempo så att det är otroligt – men skönt.   Denna gång har jag inte heller behövt betala i forskott så jag kan skriva tills jag är klar utan att hålla koll på klockan.

Sedan senast har jag sett en hel del av ön, bland annat en tur runt större delen av ön. Det var en bra tur och kul  att se mer än orten där jag bor. Utöver det har jag akt lokalbuss runt och sett fler stränder… och solat…. och badat…. och njutit av tillvaron.   Känner mig skönt avslappnad. Semestern var behövlig!

Humöret är mycket bättre. Kvinnan jag delar rum med (bor på hostel) säger att jag har fått ett mycket mer avslappnat ”ansiktsuttryck”…   Priserna är något högre än hemma så jag har en känsla av att man inte skall klaga over prisläget längre… exempel är att en liter mjölk kostar ca 20 kr, billigaste brödet detsamma…. restaurangerna OK.

Sedan kan man ju alltid undra över amerikanernas allmänbildning – en typ på turen runt on frågade om det var samma hav som var på bada sidor om Maui… Undrar just vad en ö är?

Och man saknar sin hund hemifrån kan man alltid: Rent a Dog for a day!

I morgon är det dags att lämna Maui för nästa o, Hawaii eller Big Island som den kallas. Skall bli spännande att se mer än Maui.

Så en kort sammanfattning av tillvaron är: sol och bad samt att jag mar TOPPEN! och har det kanonbra!

Många kramisar till er alla!

Anette

Hang loose

Hawaii – Big Island – Istället för resebrev (Resebrev 4 saknas)

På Big Island har jag bott på ett vandrarhem i Kona. Vandrarhemmet låg i ett ”residential area”. Vilket i sig är lite ovanligt för ofta ligger vandrarhemmen i centrala delarna av staden och lite ”ifrån” bostadsområden. Fast å andra sidan är inte Kona speciellt stort.

Vandrarhemmet var ganska juste. Det man kan säga om vandrarhem på Hawaii jämfört med Europa/Australien/Nya Zeeland är att de på Hawaii generellt håller en lägre klass. Fast jag får allt säg att detta var ett antal klasser bättre än det på Maui. Vandrarhemmet heter Pateys Place.

Lugn och vacker ort där det fanns bra utrymme för dagliga promenader.

• Bild till vänster: Vulkanstrand med svart sand.
  • Bild till höger: Traditionellt hus i Kona.
  • Bild nedan: Vackert vattenfall strax utanför Hilo

För att se mer av ön än enbart Kona så tog jag en dagstur. Turen gick först söderut där vi fick se en gammal stad, numera historisk park, där man fick se lite hur de levde innan bl a Thomas Cook anlände.

Bilden ovan visar ett spel som många gånger slutade med döden.

Därefter var vi uppe vid en stor vulkankrater. De är otroligt stora och dagens guide berättade att man har övat här innan man for till månen. Även filmer skall ha spelats in här då jordytan skall likna ”månyta”. Stort och mäktigt.

Lihue , Kauai – Garden Island – Se även resebrev 5 nedan.

Waikiki, Oahu (2) – Resebrev 5

Aloha!

Hello my friends,

jag förstår att ni undrar om jag inte tycker att det är för varmt…. njaaaaaaaaaaa hade lite regn i går annars har jag inga klagomål. Det är trot eller ej 🙂 en mycket behaglig temperatur på det har öarna nu runt jul-nyår.   Fast det är ju klart – det blåste ju lite grann i går.

Mellan 15-25 mph…  inget kul att vara nära en sandstrand då kan jag lova. I byarna var det upp till 40 mph. Men det var igår och på Kauai, nu är jag ju äter i Waikiki för de sista dagarna på semestern

5 nätter har och sedan bar det hemåt igen… och gissa om jag har vilat upp mig – så nu får ni se upp….

Förra veckan tillbringade jag som sagt var på Kauai, den grönaste och också äldsta av öarna. Vackert, soligt och inte så värst mycket att göra förutom att se sig om och njuta av tillvaron

Da det körde ihop sig med vandrarhemmet så tog jag in på hotell istället. De lovade att hämta mig men dök aldrig upp, då tänkte jag som så att det inte var meningen. Vilket i och för sig har visat sig vara ganska bra. Bodde på ett hotell som låg vid en strand som det gick att tillbringa de flesta dagar på (om man så ville) istället för vid en strand där det var badförbud på grund av vindar och strömmar. Sedan var det ju inte helt fel heller att ha eget rum med en stoooooooooooor säng och eget badrum med fungerande varmvatten.

Inga kackerlackor heller (vilket det fanns ganska gott om på Big Island).   Däremot har det mängder – och jag menar mängder – av vilda tuppar och hönor. Och jag tror att ni alla vet hur en tupp låter och när de normalt börjar låta så där… och med normalt menar jag att dessa tuppar inte var normala utan de hade tydligen problem med dygnet… de lät så 24 timmar om dygnet…. trot eller ej – man vänjer sig!

En rundtur blev det – i övrigt mycket promenader. I morse innan jag för sa killen på hotellet – hon går mer än jag åker bil….    Och så var jag tillbaks i Waikiki och civilisationen (det känns faktiskt så för en storstadsmänniska) där utbudet av det mesta är mycket mer än på övriga öar

Exempel Lihue som är huvudorten på Kauai har ca 6000 invånare…. Känns ganska bra faktiskt. Lite mer att göra och se på om man vill det. Vad jag vill och vad som kommer att ske är troligen två skilda saker – har varit så hittills. Inte för att jag har några klagomål – tvärtom.

Har det himlans bra och njuter för fulla muggar av tillvaron.   Så nu tanker jag bege mig till stranden och bara fortsatta med att vara på the hawaiian way – Hang Loose!

Många soliga och varma kramisar till er alla!

och till er som upplever årets första förkylning(är) – KRYA PÅ ER!