Nya Zeeland julen 2001

Arlanda, Stockholm, Sverige

Den 9 december 2001 bar det äntligen iväg. Jag fick lift ut till Arlanda av Anna Norberg. Lite nervöst var det allt… det var ju trots allt den första längre resan som jag skulle genomföra på egen hand.

Inte kunde jag sova sista natten innan jag for, inte så mycket under resan heller, så när jag kom fram hade jag ”sömn” i hela kroppen. Var klart förvirrad över tidsomställningen. Ändrade aldrig klockan under vägen då det skiljer exakt tolv timmar från Sverige till NZ. så under resans gång visste jag inte var klockan var. Förstår hur instängda känner sig om de ej kan se dagsljuset. Flygmaten var 2*middag och frukost, samt frukost en gång till…. Någon lunchtid var det aldrig….

Resan flöt på ganska bra med en timmes försening i Singapore – YES då fick vi lämna burken som tog oss från London. Gissa om det var skont att röra på sig.

Auckland, Nordön, New Zealand

Framme till slut! Tog taxi in stan och vandrarhemmet (som var bokat i förväg). Fick tipset av taxichauffören att stanna uppe så länge som möjligt innan jag gick och lade mig. Detta för att få ordning på dygnsrytmen. Tidsskillnaden var ju bara 12 timmar.

Gick en sväng för att hitta något att dricka och äta. Tror att jag var mer eller mindre som en zombie så jag bestämde mig ganska snart för att sova… zzzz.  Somnade redan halv sex och vaknade inte förrän åtta morgonen därpå.

Dagen därpå åt jag frukost på vandrarhemmet och gick därefter ut på en promenad.

Tillbringade tre dagar i Auckland, stor stad med massa villor…. ovanlig syn jämfört med Europa. Vandrarhemmet låg granne med ”red light district”, där var jag på min första promenad (utan att veta vad det var för område)… och vad fick jag se da? Jo den svenska flaggan…

Bay Of Islands, Nordön

Efter Auckland åkte jag upp till Bay of Island som ligger norr om Auckland på Norrön, till en ort som heter Pahia.

Första dagen tog jag en tur upp till Cape Reinga vilken är den nordligaste punkten på NZ. Det är också där två hav möts, Tasman och Pacific. Rätt kul att se då det är två starka viljor som möts, haven går ju at var sitt håll. Därefter var det dags för att surfa ned för sanddynerna. Efter sanddynerna for vi på 90 miles beach som inte är fullt 90 miles men väldans lång.

I morgon kommer jag att åka vidare söderut, Rotorua för att få se lite varma källor…

Ha det gott och sköt om er samt

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! (om vi inte hörs innan)

Kramisar från

Anette tidigt en måndag morgon…..

Juletider

Hejsan Alla!

Vill denna gång börja med att säga att det är jättekul att få höra av er därhemma! Det är välkommet!

Idag är det Christmas Day, dvs var juldag men den dag då de firar jul härnere. Men jag börjar med att återgå till där jag slutade förra gången… vad har jag gjort sedan dess?

Jo den dagen som jag skrev mailet så fortsatte regnet nästan hela dagen men jag tog anda en utflykt ut på ett stormigt hav. Hälften av alla passagerare var sjösjuka men vi fick se delfiner om än inte simma med dem. Kul att vara ute på sjön.

Rotorua, Nordön

Dagen därefter for jag ned till Rotorua och stannade ett par nätter. Det finns levande gejsrar mitt i staden – vilket tydligen kan ställa till problem. De kan satta sådan fart att huset som är byggt ovan ”försvinner”… kan ibland vara svart att teckna hemförsäkring. Hade innan jag for dit hört att det skulle lukta hemskans illa, men så farligt var det inte – mer om man rakade komma i fel vinddrag – då luktade det som ruttet ägg.

Åkte med en rundtur med en maorier vars farfar hade träffat den gamla engelska drottningen, en stolt maorier – över sitt folk och dess historia. Vi (det var bara jag och en tjej till från Korea som var på turen) fick uppleva följande: lite historia om Rotorua, två vulkaner, vandring i regnskog, se en gejser få ett utbrott med hjälp av ett kg tvättmedel (tryck ned tvättmedlet i hålet och en kvart senare får gejsern ett utbrott), lunch i regnskogen, ett par vattenfall, åka bil i vatten (upp till tröskeln i jeepen), vulkanlandskap med gejsrar, bubblande gyttja etc.

Nelson och Abel Tasman Park, Sydön

Ett par dagar senare har jag förflyttat mig från nordön till sydön. Närmare bestämt en ort som heter Nelson och därifrån tog jag bussen till Abel Tasman Park. Utflykten där bestod av en guidad tur på havet (igen) med havs kajaker. Himlans roligt! Men trott i armarna blir man efter en dags paddling.

Abel Tasman Park ligger precis vid Tasmanska havet och bestar av skog förstas men också en mängd vackra stränder…

TranzAlpine Greymouth – Christchurch, Sydön

Från Nelson tog jag mig sedan med buss och tag till Christchurch där jag befinner mig idag. Tågresan gick emellan Greymouth och Christchurch – från väst till ostkusten på Sydön. Sydön bestar av mycket fjäll (vågar inte skriva berg – ÅSA!) och är mycket vackert . Resan med tag tog totalt 4 timmar och anses vara en av världens 6 vackraste sträckor.

Christchurch, Sydön

Christchurch är en väldigt engelsk stad – både namnet och byggnader.

Har tagit en hel del kort – kan nog konstatera om jag fortsätter i denna takt så vete sjutton om jag har rad att framkalla dem nar jag kommer hem . Men bättre ett för mycket än ett för lite.

Igår på självaste julafton då jag mest reste fick jag också uppleva lite julstämning då de hade en julkonsert mitt i staden. Mycket folk med levande julmusik och mycket stämning – det var trevligt!

Idag är i princip hela staden stängd så jag har tagit det ganska lugnt och passar på att skriva några rader hem till Sverige.

I övermorgon kommer jag att förflytta mig från NZ till Australien och landa på Tasmanien för nyårsfirande (28 dec – 04 jan).

Ha det gott och ta det lugnt!