Svemester sommar 2020

När det stod klart för oss att vi inte skulle komma iväg på vår planerade resa till Asien denna sommar så bokade jag ganska omgående en hyrbil och strax där efter tre nätter på Hotell höga kusten – båda två med generösa avbokningsregler då jag inte hade en aning om hur sommaren skulle komma att bli.

Med till slut så blev det klart att vi fick resa inom Sverige så länge vi höll oss friska och följer de regler som gäller för bland annat social distansering.

Vi har inte gjort så många olika utflykter lite olika skäl men genomgående så har vår resa (förstås) varit påverkad av Covid-19. Då vi hade en tidig semester så har det visat sig att flera aktiviteter inte hade öppnat för säsongen, till exempel så gick inte liften vid Åre (öppnade strax efter att vi åkt vidare) och utställningen Jämtli hade inte öppnat helt.

Översiktlig karta över vår resväg

2020-06-19 Midsommarafton i Borlänge

Vår resa började på midsommarafton med ett besök hos våra kära vänner i Borlänge (fick även fira en blivande tonåring).

Vi firade utomhus och hade en trevlig dag och var glada att kunna träffas även denna midsommarafton.

Det var nästan tomt på vägarna och även i Avesta där vi fick se den nyrenoverade dalahästen.

2020-06-20 Borlänge – Mora

Vi åkte på midsommardagen från Borlänge till Mora och njöt av de fina vyerna. Vädret var strålande.

Vi besökte Zorn museet i Mora vilket var trevligt. Lite annorlunda visning än vad det normalt är. Vi var fyra personer (i två sällskap) som fick en visning av de delar som var öppna. Trots att vi endast var två sällskap så gick det inte helt utan gnissel… de andra två kunde inte gå tillsammans utan tyckte att de skulle dela på sig och att vi kunde vänta. Ja, ibland funderar jag över mänskligheten. Det var en trevlig och duktigt guide på museet och jag kan definitivt rekommendera ett besök.

2020-06-21 Mora – Huså (Åre)

Den 21 hade vi en lång dags resa från Mora upp till Huså (på andra sidan berget från Åre).

Det är kul att resa tillsammans med sonen som nu är 13 år. Jag får lära mig mycket om vilken musik som gäller i dag och vi har tid att för att bara vara tillsammans.

På väg upp mot Huså (Åre) i hyperfart

2020-06-22 – 2020-06-24 Huså

I Huså fick vi låna ett hus av vänner. Det är otroligt vackert där uppe vid den här tiden på året. Vi fick höra av vännerna att de aldrig har sett Åre så här tomt på folk. Ja, det är ju ett annorlunda år på många sätt. Liften upp till Åreskutan var inte öppen utan skulle öppna när vi hade åkt vidare. Att bara få vara och stanna upp det är vad som är nödvändigt ibland.

Det mest spännande som inträffade var att vi fick punktering på bilen. Så en sväng med bärgare till Järpen för att fixa däcket gick också bra.

2020-06-25 – 2020-06-26 Östersund

I Östersund hölls avstånden rätt bra. Nessie var här och där och även här var attraktionerna inte öppna ännu. Vi besökte museet i Jämtli men övriga delar var stängda.

Vacker stad och fortsatt lugnt.

2020-06-27 Östersund – Kramfors

Den 27 juni åkte vi vidare mot Höga Kusten. Denna sträcka är otroligt vacker och det fortsatta vackra vädret gjorde sitt till.

På vägen stannade vi till vid Döda fallet och det thailändska templet. Kontraster.

Sedan kom vi fram till hotellet som var helt OK men typ trist trist trist. Utsikten var lika spännande som TV:n. Men det var rent och funktionellt med långa korridorer och ingen personal. A la pandemi Corona.

2020-06-28 – 2020-06-30 Höga Kusten

Höga kusten! Ja, det var det här jag började vår planering. Eftersom jag är gillar att planera så bokade jag tidigt in ett par dagar på Hotell Höga kusten – ja ifall att. Avbokningsbart. Men jag var glad att jag gjorde det för när det blev verklighet att det blir hit vi ska så fanns det inte några rum kvar.

Vi bodde jättefint med utsikt mot bron och vi hade egen terrass som jag kunde njuta på.

Vi gjorde utflykt till bland annat Hemsö fästning, Östersund, Skuleberget och Rotsidan. Det finns massor av mer att se i området så att åka tillbaka igen, ja absolut.

Och fantastiska solnedgångar vid bron – ja det är ju bara ett stort extra plus.

2020-07-01 Höga Kusten – Stockholm

Sista dagen så ägnade vi oss enbart med att ta oss hem till Stockholm. Vi gjorde inte några mer aktiviteter än att

• Titta på vårt vackra land under bilresan
  • Åt kulinarisk mat i bilen – take away på Max Hamburgare
  • Tankade vid Dragon gate i Älvkarleby (nej, vi tittade inte på något annat där)

Hemma igen – efter att ha en trevlig resa i vårt fantastiska och avlånga land!