Saigon/Ho Chi Minh

2018-06-23 – 2018-06-28

Den 23 juni åkte vi tillbaka till Saigon och där skulle vi möta upp vännerna som skulle åka tillsammans med oss i fyra veckor. Vi kom till hotellet sent på eftermiddagen och vännerna anlände på kvällen.

Under dessa dagar gjorde vi två utflykter, en med guide för att prova det Vietnamesiska köket och en tur till Cao Dao templet och Cu Chi tunnlarna. Vi var också vid den rosa katedralen och försökte få insidan, men det lyckades vi inte med (trots att vi var i dess närhet vid två olika tillfällen. Vi shoppade lite (en del mer än andra) och tog det lugnt vid hotellets pool. Vi besökte också War Remnants Museum som är en upplevelse som inte är rolig men nyttig för att ta del av vad som hände under det som vi kallar Vietnamkriget. Vietnameserna själva kallar det the American war.

Vi besökte även Tony Starks hus eller som det egentligen heter  Bitexco Financial Tower och då för första gången på kvällen så nu har vi också sett staden by night.  Varför Tony Starks hus – ja det har sonen bestämt. Sonen som är för att det är likt huset i Avengers.

Bitexco Financial Tower var Vietnams högsta byggnad när det var klart 2010 men numera finns det ett par byggnader som är högre i landet.

Vädret var blandat och vi fick se en del regn också. Bland de roligaste minnena vi har är en taxichaufför som körde fel och som då vände vid första bästa lucka mellan filerna; taxin var liten, bilarna runt om många och det regnade rätt rejält. Han tittar på mötande trafik, sträcker fram handen inne i bilen – STOPP – jag skall fram nu och så vänder han. Blinkers? Nä, varför det? Det gick ju i alla fall bra och associationerna till ”Talk to the hand” var på plats.

En av restaurangerna vi besökte var Noir. Det var som namnet säger en restaurang i mörkret. Det var en trevlig upplevelse med god mat. Det är helt klart ovant att äta utan att se maten men ett bra sätt att prova på mat som man kanske inte hade testat ifall man vetat vad det var.

Matutflykt – With locals

Den 24 juni hade vi bokat in oss för en tur med With locals. Turen gick ut på att prova på tio olika saker av den vietnamesiska maten. En bra introduktion för de som aldrig hade varit i Vietnam förut. Vi träffade vår guide i Ben Thanh market och åt vår första rätt där. Det var en intressant och lärorik tur, även för oss som hade varit i Vietnam flera gånger.  Jag kan definitivt rekommendera att använda sig av With locals.

Turen var på cirka tre timmar och vi fick även höra vårt guides syn på makten i Vietnam. Guiden berättade även att det relativt nyligen hade varit demonstrationer i staden och därför fanns det fler beväpnade soldater/vakter på plats samt att det fanns utrustning för att sätta upp avspärrningar.

Cao Dai Templet och Cu Chi tunnlarna

Vi bokade in oss på en heldagstur till Cao Dai templet och Cu Chi tunnlarna. Elias och jag hade varit i tunnlarna tidigare (för två år sedan). Jag var vid tunnlarna och templet under min första resa till Vietnam. Fördelen med att vara så många som vi var (fem stycken) är att det är prisvärt att boka in privata turer där vi kan bestämma tempo själva. Att inte behöva vänta på andra eller skynda sig när man vill titta lite mer.

Templet är intressant att se då jag gillar den färgglad inredningen och utsmyckningen. Vi fick inta vår lunch i ett privat hem. Lunchen var riktigt bra och det är alltid kul att komma utanför de vanliga restaurangerna och se hur de faktiskt bor.

Vi for sedan vidare till Cu Chi tunnlarna. Alla utom jag gick under mark. Jag fick äran att ta hand om alla väskor och kameror och det är inte så fel det heller, en baglady med andra ord 😉