Da Lat

2018-06-28 – 2018-07-01

Den 28 juni var det dags att fara vidare och nästa stopp var Da Lat. Da Lat ligger i bergen och är betydligt svalare än de flesta andra platserna vi hade och skulle besöka under vår resa. Det regnade lite till och från när vi var där. Vi hade dock tur med vädret när vi gjorde vår utflykt den 29 juni. Förutom dagen vi kom dit så hade vi två hela dagar i två dagar hela dagar i Da Lat.

Vi tog oss till Da Lat med privat chaufför och bil. Vi hade hela tiden en minibuss så det var gott om plats. Det går som sagt inte så fort i Vietnam men å andra sidan hinner man se hur det ser ut.

Utflykt runt Da Lat

Utflykten bokades hemifrån för att göra det mesta av vår tid här. Här följer den beskrivning vi hade inför turen.

• Dalat cable car
  • Truc lam monastery
  • Tuyen lam lake
  • Prenn waterfall
  • Pongour waterfall
  • Elephant waterfall
  • Silkworm factory
  • Cricket farm
  • Rice wine making house, minority village
  • Weasel coffe farm
  • Van Than flower village

Det var kul att se lite mer av området kring staden och även alla vattenfall. Vi åt också lunch på en lokal restaurang och det är alltid lika intressant att se vad man får att äta när man beställer på denna typ av restaurang. Maten var OK men det vi minns mest av maten denna dag var snacksen vi fick på farmen. Snacksen var helt OK och kryddat med lite chilisås.

Det blev inte av att vi såg någon ”wine making house” och när vi kom fram till Van Than flower village så ville ingen av oss gå ur bilen utan vi åkte tillbaka till hotellet. En lång dag fylld av upplevelser. Vi åkte med Dalat happy tours och de var bra tycker jag. Jag rekommenderar att man tar en bokad tur för att se lite mer än bara själva staden Da Lat.

Da Lat på egen hand

Vi åkte också till Linh Phuoc Pagoda. Det går utmärkt att ta sig dit på egen hand och be chauffören att vänta tills man vill tillbaka. Jag har nu varit där två gånger och båda gångerna har det varit galet mycket folk men ändå sevärt. Här är det klädkod som gäller, ingen kjol! Efter pagodan tog vi taxin vidare till Crazy house. Ett hus som dagtid är ett form av museum och kvälls/nattetid hotell. Det är ett galet hus som de bygger till och om. Det var andra gången som vi var där och på dessa två år hade det hänt en hel del.