På egen hand i Beijing

(Skapad av Anette tor, juni 09, 2016 16:57:23)

Onsdag 8 juni

Nu var det dags för oss att ha lite tid själva. Vi har haft två dagar som vi själva har gjort vad vi har önskat. Vi började onsdagen med att ha sovmorgon, det var tydligt att det behövdes då Elias inte vaknade förrän halv ett. Han sov gott och var riktigt nöjd efter att ha få sovit tills han vaknade.

Vi kom iväg först vid två-tiden och planen för dagen var endast att vandra runt i när området. Vi gick en kort bit på vår gågata i närheten av där vi bor för att sedan gå längs en större väg. Vi kom ganska snart fram till The drum tower. Där stannade vi för att fika (någon riktig frukost hade vi inte ätit så det kurrade i våra magar). Det var ett lite roligt fik för de hade olika spel på bordet och vi spelade ett par omgångar biljard. Om någon av er där hemma vill följa med oss och spela någon gång så säg till. Elias vill hemskt gärna testa i lite större skala.

Efter fikastunden så gick vi upp i tornet och såg lite över området, Hutongerna. Det har varit lite disigt alla dagar vi har varit här men torrt och varm så vi är nöjda.

Vi gick sedan vidare för att komma till en annan del av Hutongerna, vid Qianhai lake. Där fanns det paddelbåtar som jag inte hade så stor lust att hyra men det ville någon annan och övertalningssättet gick ut på att motivera sin mor om att det är bra motion. OK, det har han ju rätt i så vi kom att åka trampbåt i en timme. Det var jobbigt och svettigt vill jag lova men också trevligt.

Efter båtturen så gick vi ett varv runt sjön och tittade vad som fanns och intog sedan vår middag på en vietnamesisk restaurang. Vi satt på taket och hade fin utsikt och lite mindre bra service – men det gick bra ändå även om vi inte fick allt vi hade beställt. Efter middagen så vandrade vi hemåt igen.

Elias ville mycket gärna testa på att dreja igen och det gick att göra i en liten affär i närheten av vårt hotell så där gjorde vi dagens sista aktivitet, dvs Elias drejade.

Torsdag 9 juni

Planen var att komma iväg lite tidigare denna dag men då någon av någon konstig anledning inte kunde somna kvällen innan så blev det att ta en tupplur till efter frukost och vi kom iväg strax efter tolv. Helt OK för vår del.

Vi tog tunnelbanan parken Temple of Heaven, smidigt och billigt. Speciellt om man är under 130 cm – då kostar det gratis. För de över 130 cm så kostade det 4 yuan (1 yuan är knappt 1,30 svenska kronor).

Parken ligger precis bredvid en tunnelbanestation så det var lätt att hitta rätt och vi gick in. Det första vi kom att göra var att sätta oss i skuggan och ta det lugnt (på begäran från någon). Där träffade vi på ett svenskt par som också gjorde samma sak. Där efter gick vi upp till parkens höjdpunkt (enligt guideboken från Lonely Planet), det himmelska templet. Ett runt tempel och vi såg ytterligare ett runt tempel i denna park.

Parken var tämligen välordnad, rak och förbjudet att gå på gräsmatttorna. Lite småtrist tycker jag som blev glad när vi kom till den del där det fanns en del barrträd – där kunde man gå på stigar bland träden. Tempelbyggnaderna fina på utsidan men ganska tomma på insidan så det är inte så mycket att se – för övrigt så får man inte gå in utan man får stå utanför och titta in. Inne i templen står en vakt och håller koll på att man inte gör något galet… vad det nu skulle kunna vara. Fast det är klart man skulle ju kunna få för sig att hoppa över staket om vakten inte står där. Det är lite jobbigt att titta in i dessa öppningar för kineser är inte så vänliga utan har mest sikte på att ta sig fram först och längst och då gärna med ”vassa” armbågar. Det gör att jag emellanåt struntar i att titta in.

Dessa armbågar märks också när man åker tunnelbana eller hiss. Inte skall man tro att de kan vänta innan man har kommit ut. Det är ju dumt – att t ex vänta på de åtta som skall ur den lilla hissen innan man skall in själv.

Vi konstaterade när vi gick ut från parken att vi hade gått mer än väntat, stegmätaren stod på 15000 steg.

Nu behövde jag ta ut lite pengar – men det är inte så lätt då jag fick göra tre försök (hos tre olika bankers automater) innan jag fick en vinstlott. Parken ligger vid Pearl market och är den marknaden som vi besökte i tisdags med vår guide.

Hemåt igen och inte blev det kinamat idag heller. Elias behövde äta lite mer än vad som har varit fallet fram till nu så vi gick till Pizza hut.

Nu är vi på hotellet och har packat ihop våra saker inför morgondagens tågresa till Shanghai. Det skall bli spännande – där har jag ännu inte varit.

Ha det gott och på återhörande!