Been there done that

(Skapad av Anette ons, juni 08, 2016 05:26:17)

Vi hade några saker på listan som vi skulle göra nu när vi är i Beijing. Vi och vi förresten. Det är ”nog” mer jag som har haft de flesta på listan. Nedanstående fem har vi klarat av på en och samma dag. Vår guide berättade att vår dag var som två normala. Vi hann gott och väl se och göra det vi ville på respektive plats.

• Förbjudna staden
  • Sommarpalatset
  • Shopping på någon av marknaderna
  • Ätit Peking duck
  • Sett Kung fu (teater)

Dagen började klockan 0725 av att klockan ringde…. Hjälp! Vi har försovit oss – klockan hade ringt en timme tidigare men då hade jag stängt av den i sömnen. Snabbt upp och snabbt i oss frukost innan det var dags att ge sig av med dagens guide, Kerry.

Vi lämnade hotellet klockan åtta, väl rustade med bra skor och pass. Då vi inte hade någon privat bil denna dag så åkte vi taxi mellan våra utflyktsmål. Stopp ett var den förbjudna staden och dit var vi tvungna att ha våra pass med oss. De registrerade oss till och med. Känns lite konstigt att man måste ha pass med sig och att de registrerar dem för att man skall få se något som idag är en turistattraktion. Men ibland är det ju bara att gilla läget.

Guiden berättade att det tog 60 år att bygga den staden och att den heter den förbjudna staden för att vanligt folk inte fick komma in. De har en del rum man kan titta in i, där står en möbel av något slag. För att se något så fick vi nära på slå oss fram. Tog vi det lugnt så blev vi undanskuffade av angelägna kineser som skulle se och gärna komma fram först.

Vi gick igenom staden relativt fort och när vi kom ut på andra sidan så bestämde vi oss för att ta nästa taxi till sommarpalatset. Jag berättade att jag för elva år sedan upplevde att det ibland var svårt att få tag i taxi. Vilket hon tyckte var konstigt. Efter tio minuter så hade hon inte fått tag i någon taxi och anlitade en privat taxifirma via internet (liknande Uber). Då gick det bättre.

Väl framme i sommarpalatset så tittade solen fram och vädret var riktigt behagligt denna dag. Sommarpalatset byggdes till en kejsarmoder. Trevlig park att vara i titta lite. Där dök också en liten detalj upp som jag tycker är lite rolig varje gång jag ser det – deras översättning av skyltar, se bild J

Efter sommarpalatset åkte vi till en lokal kinakrog och åt lunch. Lunch för tre personer kostade oss 145 kronor.

Nu var det dags för Elias aktivitet, shopping. Han gillar att shoppa mer än mig och har hittills shoppat mer än mig. Vilket inte är svårt då jag inte har köpt något mer än sådant jag behöver under resan.

Till middag var det dags för Peking anka och det tycker vi båda var gott. Sista stoppet för dagen blev sedan den röda teatern där de visade Kung fu. Jag såg showen förra gången jag var i Kina och gillade den då och även denna gång. Elias tycker att det var jättebra och när det gäller killen som satt bredvid honom är vår bestämda uppfattning att han inte var så road av showen – däremot kanske han drömde något trevlig då han sov sig igenom den dryga timme som showen varade.

Taxi hem (kom hem vid halv tio) och vi har haft en bra och händelserik dag i Beijing!

Många av dagens bilder har tagits av Elias.