Jul och nyår på Koh Chang, Thailand

Skolan slutar vid 11 på förmiddagen och sju timmar senare sitter vi på planet mot Asien den 18 december 2019. För andra gången i år så flög vi med Air China. Anledningen till att jag valde Air China var pris och flygtider som var bra för vår del.

Air China är helt OK – det tar oss dit vi vill till ett bra pris. Sedan finns det ju alltid saker att önska, som t ex god mat – men det har jag inte hittat på många flygningar så det spelar ju inte så stor roll. Bra underhållning – inte heller så viktigt. Vi hade laddat ned en mängd avsnitt av Friends denna gång och tittade tillsammans på en skärm med bra bild- och ljudkvalitet.

Vi hade ett par timmar på Pekings flygplats och tillgång till en lounge. Mörk och lite trist men gratis så vi skall väl inte klaga… Sedan tog vi nästa flyg till Bangkok där vi landade runt 18-tiden. Hade bokat hämtning av hotellet vi skulle bo på en natt innan det var dags att nå slutmålet. Det var himlans skönt att inte åka vidare direkt utan stanna upp med en god middag, kall öl och en god natts sömn.

Dagen efter kom vår transport (privat) och hämtade oss på hotellet och vi åkte direkt till Koh Chang. Vi hade bara ett kort stopp och resan kom att ta nästan sex timmar ändå. Elias tyckte att det gick fort – ja tacka sjutton för det han sov i princip hela vägen. Jag tycker att sådana resor är OK om man har en bra chaufför vilket vi hade på vägen till Koh Chang. På vägen från Koh Chang var jag inte lika nöjd då den chauffören var lite för trött för att jag skulle kunna koppla av den sista 1,5 timmen.

Men vi kom fram till vårt kommande paradis. K.B Bach resort på Kai Bae beach. Vi bodde i hotelldelen och hade det bara bra! Bra rum, trevlig personal, god mat och fin strand.

Vi bodde där i nästan två veckor, 13 nätter för att vara exakt. Det var skönt att inte flytta runt utan och då bara vara och stanna upp lite grann.

Under vår tid på Koh Chang så träffade vi två olika familjer hemifrån Sverige. Trevligt att träffas på andra sidan jordklotet.

Vi gjorde en utflykt under vår vistelse och det var en snorkeltur söder om Koh Chang. Då det inte var jag som ordnade turen så har jag inte koll på vilket bolag som ordnade turen men vi åkte med ett bolag som ordnade dykturer. Det var ett mindre antal personer på båten så det var gott om plats och var en lyckad och trevlig dag.

I övrigt så var vi vid Klong Prao ett par gånger, varav en gång på nyårsafton, White sand beach och Lonely beach. Skulle jag få för mig att åka tillbaka till Koh Chang så blir det Lonely beach. Vi var där vid tre olika tillfällen och jag gillade stranden och atmosfären.

Efter vår tid på Koh Chang så avslutade vi vår resa i Bangkok där vi bodde på Princess Pathumwan hotel. Hotellet ligger i anslutning till MBK vilket var trevligt denna gång. Det bästa med hotellet var den härliga poolen med generösa badtider. Där passade sonen också på att ta årets simborgarmärke.

Till slut var det dags att åka hem igen och vi bodde sista natten på samma hotell som vi bodde vår första natt på; At Residence Suvarnabhumi. Ett trevligt hotell i närheten av flygplatsen.

Vi är jättenöjda med vår resa och denna gång så känner jag ett liten längtan tillbaka… Ja, det är klart att jag alltid vill resa men oftast är det inte tillbaka till samma plats som senast :-).