Jul i Thailand!

Julen 2013 var vi hemma i Sverige och det var en mycket grå och trist jul detta år. Av den anledning så bestämde jag redan då att nästa år, dvs julen 2014, då skulle vi minsann vara på sol och badsemester i Thailand. Sagt och gjort, flygbiljetterna bokades redan i mitten av januari 2014 då jag hittade en flight med bra tider och till ett bra pris. Jag gav ca 12 000 kr för oss båda (en vuxen och en 7-åring). Avresa från Arlanda den 12 december och åter den 5 januari 2015.

Syftet med resan var inte att åka runt och titta på en massa saker utan att bara få vara! Att resa runt det skulle vi ju göra under sommaren 2014 (se Vår resa till Sydostasien sommaren 2014).

Jag hade ett tag spanat in Koh Lipe så dit ville jag åka. Resrutten kom att bli

• Koh Lanta (7 dagar)
  • Koh Lipe (9 dagar)
  • Ao Nang (6 dagar)
  • Bangkok (en eftermiddag/kväll)

Lång resa – som vanligt

Att få lämna hemmet och veta att man är väg på en härlig resa – igen, gör det hela mycket lättare. Detta till trots att resan ofta är ganska lång. Vi började med att ta flygbussen till Arlanda. Med Qatar till Doha. I Doha hade vi ett par timmars väntetid vilket var OK då flygplatsen är ny och fräsch. Inte jättemycket affärer för vår del men helt OK flygplats. Från Doha for vi sedan vidare till Bangkok och därefter ned till Krabi. I Krabi väntade vår förbeställda transport. Jag bokade den sista transporten med hotellet – då kan man alltid vara säker på att de hittar rätt direkt.

Tyvärr var det många många många bilar som skulle över till Lanta denna eftermiddag/kväll så den delen av resan var urtrist. Men till slut så kom vi fram och jag fick min efterlängtade Singha.

Koh Lanta 2014-12-13 – 2014-12-20

Vi bodde på Golden Bay Cottage i den billigare delen av anläggningen. Rummet var stort och fräscht. Vi bodde så att vi hade poolen nästan rakt framför vårt rum (om man nu räknar bort husen som står precis framför poolen. Gångvägen till poolen gick rakt ut från vårt hus, så det var nära och bekvämt.

Poolen var bra och uppskattad. Vädermässigt så var det till stor del mulet under tiden som vi var där men ändå alldeles lagom för oss som var relativt bleka vid ankomsten. Restaurangen serverade god mat och personalen var trevlig och för det allra mesta serviceinriktade.

När man är på Lanta så träffar man oftast ganska mycket svenskar även denna gång. Framför allt sonen tyckte att det var roligt då han fick lite kompisar att leka med.

Vi kom att besöka Saladan ett antal gånger och det var en alldeles lagom promenad att gå dit. Det fungerar alldeles utmärkt även om trottoarerna som vanligt inte är som vi är vana vid hemifrån. Hem tog vi oftast en tuk-tuk. För oss var det lagom att gå en väg 🙂

Vi gjorde två utflykter under veckan och de var till Old town och snorkling vid Koh Rook.

Utflykten till Old town gjorde vi på egen hand. Vi hyrde en tuk-tuk med chaufför och färden gick ned till staden. Vi tittade runt och när vi kände oss nöjda så åkte vi hem igen. Chauffören var lite ställd för han trodde att vi skulle stanna på lite fler ställen men jag hade lovat sonen att det bara skulle bli detta stopp – han var hellre under ytan i poolen än åkte runt och kollade in Lanta

Snorklingsturen till Koh Rook var jättebra även om det var skumpigt på ditvägen, de allra flesta helt genomblöta långt innan vi kom fram och några blev sjösjuka (inklusive sonen). På grund av att han inte mådde tipp topp så stannade vi på ön medan de allra flesta andra tog ett stopp någon annanstans.

Lunch serverades vid stranden och vi fortsatte att njuta av dagen, både under och ovan ytan. Hemfärden var lite lugnare och vi kom tillbaka torra och glada.

Sammanfattningsvis så uppskattade vi båda Koh Lanta för lugnet, maten och fina stranden. Vi kan mycket väl tänka oss att komma tillbaka hit igen.

Koh Lipe 2014-12-20 – 2014-12-29

Dagen började bra som, som så många dagar i Thailand. Efter frukost så var det dags för utcheckning och väntan på transporten till båten som skulle ta oss till Koh Lipe. Ja väntan blev det. Och väntan och väntan. De ringde två gånger ifrån hotellet till arrangören av båtresan (där transport till hamnen ingick) och frågade var de var någonstans. Men till slut kom de, och som vanligt så var man där i tid. Ser man det positivt så slapp vi vänta i ett lätt i en lätt kaotisk plats innan det var dags för oss att ge oss i väg.

Sonen frågade ett antal gånger när de skulle hämta upp oss och allt jag kunde svara var: Snart! Vilket kom att mynta vårt lilla ordspråk i Thailand:

”I Thailand vet man aldrig när snart är”

Jag valde att boka med ”tarutaolipeisland” då det inte gick att boka via de andra ställena via nätet. Jo, jag vet att jag kunde göra det på plats på Koh Lanta också men valde att ha det gjort innan avresa från Sverige.  De var OK att resa med, även om båten var tämligen full på vägen tillbaka till Koh Lanta. Men det gick det också.

På båten satt vi på inrådan ganska långt bak vilket var bra då det var ganska skumpigt på resan över och jo, det tog lite längre tid än vad som var sagt. Vilken överraskning – eller inte. Det tog oss nästan fyra timmar att komma fram. Då sonen denna gång fick sjösjukepiller så var han även trött och sov den största delen av resan till Koh Lipe. Vad skönt det hade varit om även jag hade kunnat göra det.

Det var inte så mycket folk på båten så vi hade bra med plats och var glada och nöjda när vi kom fram. Vi behövde inte gå via tull och passkontroll på pråmen som ligger en liten bit utanför Koh Lipe.

Vi blev hämtade av personal från resorten när vi kom av båten. Skönt! Behövde inte tänka på att släpa på våra väskor på sanden :-). Naturligtvis hade vi lite mer med oss än vi behövde men så kan det vara.

Vi kom fram till Mali Resort lite trötta men glada att vara framme. Vi fick en kort introduktion och blev visade till vårt rum.

Tiden på Koh Lipe gick i sakta mak. Det hände inte så mycket, eller nästan inte något alls. Vi snorklade, åt god mat, spelade kort, bara var och njöt livet. Trots att det inte hände så mycket så kände vi båda att vi hade lätt kunnat stanna kvar här ett tag till. Det är inte ofta som jag verkligen känner så men vi hade det så himlans bra helt enkelt.

Vädermässigt så var det helt OK även om det inte var den blå himlen och stor sol större delen. Fast för oss nordbor så är ju det ett bättre väder då det inte blir så där jättevärmt som det kan vara och att man kan vara ute mer än annars. Men å andra sidan så gillar jag den vackra blå himlen – oavsett var jag befinner mig och vilken tid på året det är.

Boendet

Boende var för vår del ett av de absolut dyraste jag någonsin har bokat i Thailand men detta år ville jag ha lite extra. Det visade sig vara helt klart värt det. På Mali Resort hade vi också havsutsikt från vår Bungalow. Den var stor och fräsch förutom badrummet som skulle må bra av en liten uppdatering.

Ansvarig personal på resorten var amerikaner och de var trevliga och tillmötesgående. No problems! En sak som vi uppskattade mycket var flexibiliteten kring frukost, den var tillgänglig till 1100… men det var inga problem att få frukost halv tolv heller.

Utbudet på restaurangen var begränsat men å andra sidan så uppskattade sonen deras mat mycket och bara det är värt mycket i vår familj. Här lärde han sig äntligen att äta Pad Thai.

En morgon vaknade jag tidigt och gick ut på verandan och läste och studerade hur många turister beter sig. SOLSTOLSRACE! Ja, solstolsrace. Klockan sju går man upp och ut och markerar att den stolen skall man ha – klockan 1400. De flesta stolarna var det i alla fall någon som låg på vid nio – halv tio, en stund. För att sedan runt 1200-1400 vara helt tomma.

Jag förstår inte varför man måste vara så hetsig kring stolarna. Om alla bara använde sin stol när man behövde den så skulle fler kunna nyttja dem.

Jag kunde inte låta bli att fråga personalen om detta race och killen i baren himlade med ögonen och sa, ja men nu är det i alla fall inga slagsmål om stolarna. Det hade med andra ord varit slagsmål om stolarna.

Sammantaget så stortrivdes vi på Mali Resort och kan, om vi skulle återvända, mycket väl komma att bo här igen. Nedan är några bilder från vår bungalow och stranden framför Mali.

Jul på Koh Lipe

Vi firade jul på Koh Lipe och här kommer några bilder på lite mer jul-lika motiv för oss som kommer från Sverige…

Koh Lipe och dess stränder

Det finns en gågata med mestadels krimskrams och en del restauranger med varierande service och kvalitet på maten. När det gäller maten så var det mesta vi åt helt OK eller jättebra. Dock gjorde vi några bottennapp men så är det ju ofta när det är mycket turister samlade på en liten yta. Alla restauranger lever ju inte upp till det man önskar – och inte annars heller skall jag nog tillägga.

Ön är under utveckling och jag tror att många som har varit här för ett par år sedan skulle se en stor förändring. Det finns en hel del moppe-taxis/tuk tuk om man vill åka. De är inte helt optimala att möta när man går på gågatan. De är tack och lov inte tillåtna på Walking street på kvällstid då det är som trevligast att vara där.

En av dagarna var det ganska blåsigt och mulet och vi passade på att gå runt ön (så gått vi hittade) och såg lite av det som inte är vid ”vår” strand, Pattaya. Vi är helt nöjda med vad vi bodde då det var mycket lugnare i vattnet där. Eftersom vindarna låg på så var det ganska stora vågor vid andra stränder denna jul. Vi såg även lite hur det såg ut mitt på ön, inte är allt så himla bra men se det positivt – det finns möjligheter till förbättring.

Vädermässigt så var det oftast varmt men molnigt när vi var där. Det enda negativa med det vädret är att korten inte blir lika bra.

Utflykten från Koh Lipe

Vi gjorde en mycket lyckad snorklingstur. Det var (så här i efterhand – kommentar 150926) det som kom att bli resans höjdpunkt. Så många olika delar som bara var hur bra som helst. Det var bara fyra personer som var med på turen. Vi och ett trevligt par till. Vi åkte runt Koh Lipe och stannade på ett par ställen för att snorkla samt ett par öar som vi gick i land på.

Livets olika faser

Vi fick vara med om något som var helt oväntat. Vi hade ett par katter som sprang omkring vår bungalow och en dag så skulle en av katterna absolut komma in till oss. Sonen trodde att den hade gjort något så vi fick ut den och då såg jag vad det var. Den höll på att föda! Så vi fick se två kattungar se dagens ljus. Den tog sedan hand om ungarna och försökte gömma sig bakom vår bungalow.

Vi hämtade personalen som tog hand om katterna och vad personalen sa så tar de hand om dem.

Ao Nang

Vi tog speedboat tillbaka till Koh Lanta för att sedan ta en privat bil upp till Ao Nang. Det var betydligt fler som skulle resa med båten tillbaka och båten var full hela vägen, även om några gick av så kom några på vid de olika stoppen mellan Lipe och Lanta. Det var lugnare vatten så färden gick bra om än lite småtråkig – det är inte så kul att sitta lite trångt och packad som en sill på en båt i ett antal timmar.

Vi kom sedan fram till Koh Lanta där de som säljer transport och boende absolut skulle sälja in detta till oss även om jag sa att det redan var ordnat. En kvinna blev så arg att hon började skrika på oss för att jag vänligt men bestämt tackade nej i vår väntan på vår bil. Det som då hände var att en annan thai tog tag i henne och bad om ursäkt. Lite annorlunda i det landet av leenden.

Tredje gången i Ao nang för min del och andra gången för sonen (även om han inte minns första gången). Jag hade lovat sonen att vi skulle besöka McDonalds när vi kom till Ao Nang. Jag tror aldrig att jag har varit med om att han var så sugen på att äta mat någon gång. Sagt och gjort, så snart vi var incheckade på Ao Nang Sunset Hotel så gick vi iväg till McDonalds. Där beställde han både en hamburgare, 6 nuggets och pommes. Han åt upp det mesta (lämnade lite pommes) och jag satt mest och var förvånad! Han var uppenbarligen sugen på något annat än thai mat :-).

Utflykter från Ao Nang

Första utflykten en paddlingstur och bad i en bäck med sötvatten. Det var en trevlig tur och jag är glad att sonen kunde paddla. Han hjälpte till hur bra som helst även om det var första gången i hans liv som han paddlade. När vi skulle ta paddlarna så skulle inte han få någon men jag stod på mig och senare bad killen om ursäkt då han insåg hur duktig sonen var.

Efter paddlingen blev vi två avsläppta på ett hotell för att äta lunch. Vi var de enda som som skulle ha en heldagstur så de övriga åkte tillbaka till Ao Nang.

Efter lunchen blev vi hämtade av en annan bil och fick åka till bäcken för ett uppfriskande bad.

Den andra utflykten var en snorklingsutflykt till bland annat Poda och Chicken Island. Vi var inte de enda som åkte ut till dessa öar. Det var relativt mycket folk här och var. Allt är relativt, för det var hur mycket folk som helst vid Chicken Island. Vi hade tur som fick åka med en lite mindre båt då en del av turbåtarna var (i vårt tycke) stora med massor av människor. Det är skönare när det inte är så många på båten tycker jag.

Om Ao Nang

Ja, vad skall jag säga om Ao Nang. Det bästa är öarna utanför annars tycker jag inte speciellt mycket om orten. Samma känsla som tidigare, turistigt, inte något speciellt att se och göra i själva Ao Nang. Gott om restauranger och god mat. Jag kommer inte att komma tillbaka hit om jag kan välja något annat.

Varför valde jag då att åka tillbaka? Jo, för att få lite mer fart och se lite mer människor än vad vi hade gjort på Koh Lanta och Koh Lipe. Plus att få lite mer liv över nyår.

Sonens största minne för nyår var att en kille sprang naken på stranden vid klockslaget (och det pratar han om även nio månader senare – när jag nu uppdaterar denna text 150926).

Sammanfattningsvis om Ao Nang, helt OK men inte för mig. Det finns bättre ställen för oss.

Railay (olika delar av)

Bangkok

Den här sista dagen är den lättaste att beskriva då vi endast åkte in till shoppingcentrat Central World i Bangkok. Jag hade redan i somras bestämt mig för att återvända hit och köpa in lite saker till vårt hem. Bland annat så kom jag att handla lite härliga lakan, både i kvalitet och utseende. Dock kan jag inte säga att de var billiga men jag är jättenöjd med dem då vi sover gott i dem samt att de pryder sängen fint.

Vad gjorde vi då denna dag? Shoppade, fikade, åt gott och blev utmattade… innan vi shoppade det sista. Vi uppnådde våra mål med shoppingen och for tillbaks till flygplatsen. Inte så mycket Bangkok med andra ord men helt Ok för vår del – även om plånboken kanske inte håller med om det :-).

Vi tog taxi från Suvarnabhumi och som vanligt uppstår en diskussion kring taxameter eller inte. Men jag stod på mig och priset landade på ett belopp strax under 400 baht in till stan. När vi skulle åka hem så ville de ha det facila priset på allt från 1000 till 3000 baht. Jag kan förstå att de försöker men blir ändå så trött på det. Jag har bestämt mig för att acceptera ett pris på 500 baht (dvs 20 % mer än vad jag gav för att komma in till stan) och det tog inte så lång stund tills vi fick ta tag i en taxi.

Boendet

Koh Lanta: Golden bay cottage

Bäst: Bra läge, trevlig personal och god mat

Sämst: Inget direkt att peka på då hotellet mer än väl uppfyllde våra önskemål

Bo igen: Absolut!

Koh Lipe: Mali Resort Koh Lipe

Bäst: Bra läge, trevlig avslappnad atmosfär. Gillar att man kan få frukost även vid 11 🙂 och efter det också om man är riktigt sen.

Sämst: Egentligen lite för dyrt för min del, men å andra sidan bokar man strandnära över jul så får man också betala för det…  Å andra sidan så fick jag se Jakten på den upptagna solstolen…

Bo igen: Ja, men troligen i en av de bungalower som ligger längre från strandkanten.

Ao Nang: Ao Nang Sunset hotel

Bäst: OK pris, stora rum, läget

Sämst: Läget på vårt rum, mot baksidan och med i princip ingen utsikt.

Bo igen: Ja, om jag skulle till Ao nang igen.