Bangkok och en sista shoppingdag

Vi gav oss av från Samet vid elva-tiden på förmiddagen. Denna gång med speed boat som inte var ”private”. De verkligen såg till att båten var full med folk (och bagage förstås).

Vi kom in till hotellet vid halv två-tiden och direkt efter det så åkte vi in till Siam för att göra vår sista shopping för denna gång. Tur att vi fick 23 kg per väska 🙂 det gav oss lite shoppingutrymme – speciellt när man reser som jag, dvs med en kille som gillar att shoppa. (Nästa resa blir det ännu bättre – hela 30 kg per person, för nästa resa är redan bokad denna gång.)

Vi tog taxi in till Siam och uträttade vår shopping och for sedan tillbaks ut till hotellet där vi tillbringade vår sista hotellnatt för denna gång.

Hemfärd (2014-08-14)

Då vi hade valt att bo på flygplatshotellet så var det enkelt att ta sig till flygplatsen J. Det var bara att knalla ned till incheckningen och checka in och så var det klart!

Flygresan till Helsingfors gick bra och sonen somnade när planet började gå ned… Vi hade en fyra timmars väntan på flygplatsen i Helsingfors innan vi tog vårt sista plan för denna gång och flyget gick till Bromma vilket var ett plus. Det var värt den extra stunds väntan som det innebar på flygplatsen Vanda i Helsingfors.

Taxi hem och så var resan över för denna gång!

Hej då Thailand och ses vi snart igen :-)!

Frågan som många ställer: Vad var bäst med hela resan?

Hela resan! Det är så mycket vi har sett och gjort att det är svårt att peka på specifika händelser utan jag tycker som så många gånger förr: det beror ju helt på vad man vill uppleva och jag gillar mixen mellan kultur, bad, stora städer och att bara få vara. Det gör ju att jag sammanfattar det med ”hela resan”.

Boende – sammanställning

Bangkok – Viengtai (Khao San Road)
Bo igen – ja
Gillade mest – har bott där förut och gillar läget. Poolen var OK för sonen.
Gillade minst – inget direkt att peka på.

Chiang Mai – Imperial Mae Ping
Bo igen – ja
Gillade mest – poolen och läget
Gillade minst – hotellets restaurang

Hanoi – Rising Dragon Villa hotel
Bo igen – ja (även om det inte finns pool)
Gillade mest – bra rum och väldigt bra pris för oss (under 200 kr natten inkl frukost)
Gillade minst – den lilla balkongen (var lovad balkong vid ombokning). Strul med första bokning som medförde att vi hamnade här. De informerade inte alls utan vi fick veta det då vårt resesällskap bokade transport till hotellet.

Hue -Moonlight hotel
Bo igen – inte nödvändigtvis
Gillade mest – läget
Varför inte? – vi fick ett väldigt bra pris men hotellet hade inte varit prisvärt för ordinarie pris. Det var kallt i den lilla poolen som var under tak.

Hoi An – Betel garden homestay
Bo igen – Absolut
Gillade mest – hela ställets miljö och atmosfär. Helt OK pris och läget var mellan staden och stranden. Cyklar och hjälmar finns att låna utan kostnad. Att de bjöd samtliga gäster på middag.
Gillade minst – kan inte komma på något.

Saigon/Ho Chi Minh City – Eden Saigon Hotel
Bo igen – Ja
Gillade mest – läget och poolen på taket! Vi fick även byta rum (utan problem) då jag klagade på ljud från utsidan.
Gillade minst – att det var lyhört i badrummen. Det gick att höra vad rumsgrannen sa om de pratade i rummet.

Kuala Lumpur – Swiss inn i China Town
Bo igen – Ja (men man skall vara medveten om vad man får). Vi hade ett rum utan fönster men det fyllde våra önskemål utan problem. Jag har bott här vid tidigare besök.
Gillade mest – läget (vi var där för en natt och ville bo i China Town)
Gillade minst – att taxi chauffören varnade för glädjeflickor på hotellet… (men som tur var för oss – så såg vi inga), att de lovade att fixa taxi på morgonen men inte gjort det när vi kom ned till receptionen.

Perhentien Island – Tuna bay resort
Bo igen – Ja
Gillade mest – läget på rummet, direkt vid strandkanten
Gillade minst – (om det finns något sådant på ett sådant här ställe) att rummen är relativt dyra jämfört med vad man kan få för pengarna på annan ort. Standarden var inte hög men rummen helt OK ändå.

Koh Samet – Koh Samed Villa
Bo igen – Absolut
Gillade mest – fräscha rum!
Gillade minst – musiken från någon bar i närheten. Hördes långt in på natten. Så om man är känslig för ljud så kanske man skall försöka få ett rum där det inte hörs så väl som det gjorde för oss. Vi bodde i ett av rummen som ligger längst från receptionen (närmast vattnet – förstås :-))

Bangkok Suvarnabhumi flygplats – Novotel
Bo igen – Ja
Gillade mest – stora och fräscha rum, närheten till flyget vilket var skönt på morgonen.
Gillade minst – att personalen i receptionen inte tyckte att vi skulle åka in till ”downtown” på eftermiddagen då det var hopplöst med att få tag i en taxi till flygplatsen (då chaufförerna var lata..). Det senare var absolut inte något problem för oss.