Weekend i Riga, Lettland

I oktober åkte Elias och jag på en weekendresa till Riga. Då han hellre ville åka båt än flyga så tog åkte vi med TallinkSilja tur och retur. Vi åkte inte någon kryssning utan valde reguljärt då vi skulle bo kvar en natt i Riga. Jag bokade allt via TallinkSilja då de hade det hotell som jag ville bo på.

Det var i Riga för cirka tio år sedan som jag fick veta att jag skulle bli förälder så staden har en speciell betydelse för mig. Även då bodde jag på hotellet som vi nu skulle bo på.

Vi åkte dit med Isabelle och hem med Romantika.  Jag upplevde att Romantika var fräschare och lite mer underhållet.

På vägen dit så hade vi en deluxe-hytt med utsikt. När jag kom in i hytten så kunde jag direkt konstatera att det inte var så mycket utsikt då fönstret var smutsigt. Efter att ha klagat så fick vi byta hytt och då med en trevlig utsikt. Det var inte några som helst problem med bytet.

Jag upplevde att Isabelle har behov av lite uppfräschning men i övrigt så var det en trevlig tur dit.

På vägen hem så hade jag till Elias stora glädje bokat en annan typ av hytt. Hytt och hytt är väl kanske inte rätt term utan det var en suite. Jättetrevligt! Vi fick ett separat sovrum och vardagsrum. Hytten var väldigt fräsch och det var roligt att bo så. Suiten låg allra längst fram i båten och det var roligt att se infarten till Stockholm från hytten.

I priset ingick frukost i separat restaurang. Mycket lugnare än i den vanliga matsalen. Men, för suiten, så kunde vi också få frukosten serverade i rummet. Vilket vi gjorde. Vi fick då fylla i en lista över vad vi önskade och lämna i restaurangen kvällen innan.

I båda hytterna ingick även allt som fanns i kylen; läsk, vatten och öl samt frukt. I suiten ingick även en flaska gott bubbel.

Underhållningen på båten var inte riktigt i vår smak men helt OK.

Jag hade bokat in oss på hotel Valdemar och då det vädret var bra och det var gångavstånd till hotellet så tog vi vårt bagage och promenerade dit. Incheckning var lite senare på eftermiddagen men det var inga som helst problem att lämna bagaget där, varken första eller andra dagen. Personalen var trevlig och rummet helt OK.

På hotellet ingick även en middag på kvällen, dock så valde vi att avstå från denna till förmån för att äta ute istället.

Vi vandrade runt Riga och hittade ett litet turisttåg. Det var en bra rundtur med tåget då vi fick en bra överblick över stadens historia och centrum.  Vi tillbringade tiden med att njuta av staden och hade två väldigt trevliga dagar tillsammans i Riga.

Vi gjorde inte så mycket mer än att gå runt, shoppa lite och fika och ha det mycket bra. På helgen har de en stor marknad som är väl värd ett besök, man kan hitta mycket roligt.

Vi kan varmt rekommendera staden och åker gärna tillbaka igen.

Promenad i Riga

Marknad i Riga

Arkitektur i Riga

Roliga statyer i Riga

Vår lyxiga hytt på väg hem (Silja Line)

Vi hade ett separat sovrum och vardagsrum och strålande fin utsikt. Frukosten serverades i rummet. Bubblet ingick i priset 🥂