Utflykt till Mount Fuji

Beskrivning av utflykten

En klassisk resa till Mount Fuji och dess omgivning.

1. 7:50am meet at Shinjuku Center Building by Shinjuku West Exit
  2. 8:00am depart from Tokyo
  3. 10:00am visit Shinarakura Sengen Shrine (90 minutes)
  4. 12:00pm visit Lake Kawaguchiko, have hot noodle for lunch (50 minutes)
  5. 1:00pm glide up the mountain on the Kachi-kachi ropeway (30 minutes)
  6. 2:00pm visit Kawaguchiko Northern Bank Park OR Oshino Village Sakura (approx. 40 minutes)
  7. 3:30pm head to Mt. Fuji 5th Station OR 4th Station (40 minutes; if the 5th or 4th Station is not accessible due to weather conditions, the itineray will be changed to a visit to Oshino Hakkai instead)
  8. 7:00pm arrival at Shinjuku Station West Exit

Och så lite förbehåll – vilket jag var väl medveten om då Sakura prognosen har visat att det skulle vara lite tidigare än normalt i år. Om det inte går att se blommor så fanns det alternativ.

Vår utflykt

Vi fick bestämda platser i bussen vilket innebar att vi aldrig behövde fundera på vem som skulle sitta var. Det borde fler göra, kan jag tycka. Vi kom iväg lite sent då det var en familj som kom en kvart sent. Under hela dagen så hade vi en annan familj som kom sent efter varenda stopp. Det innebar att det blev stressigt för vår guide i slutet – vi hann inte riktigt med men vi är jättenöjda med vår dag och vår guide Akiko.

Dagen började med att Akiko berättade att vi inte skulle få besöka nivå 4 eller 5 på Mount Fuji då det var stängt. Jag hörde inte riktigt varför men hon sa något om dåligt väder. Vädret denna dag var perfekt! Så vår tur blev en del annorlunda än vad som hade beskrivits vid bokningen.

Vi åkte också fram och tillbaka ett par gånger och jag tror att det var mest för att vi skulle få någorlunda flyt på platserna vi skulle besöka. Det var många turistbussar som var i området. Inte så konstigt egentligen då detta var den tid som Sakura började i området och en positiv väderprognos. Många bevakar prognosen för att vara så säkra som möjligt på att få se Fuji.

Stopp 1 – Oshino Hakkai (Nr 7 enligt beskrivningen)

Vi stoppade till i en historisk liten stad. Trevligt besök och första stället där vi kunde ta det första bilderna på Fuji. Det var relativt mycket folk där och jag kan bara gissa att det skulle bli ännu fler under dagen så på sätt och vis är jag glad att vi började där.

Stopp 2 – Lunch vid Lake Kawaguchiko (Nr 4)

Dags för lunch vid Lake Kawaguchiko. Vi fick varma breda nudlar som smakade helt OK. Efter lunchen hann Elias och jag med en promenad vid sjön.

Stop 3 – Shinarakura Sengen Shrine (Nr 2)

Dags för nästa vy av Fuji. Men först var det nästan 400 trappor som skulle erövras – eller så gick man på den snirklande vägen bredvid.

Väl uppe så fick man en otroligt vacker vy över alla körsbärsträden, templet och så klart Fuji. Sedan kunde jag inte låta bli att fota Tomas tåget också…

Stopp 4 – Kawaguchiko Northern Bank Park (Nr 6)

Nästa stopp var en liten park med körsbärsträd samt försäljning av lite street food och försäljning av lokala hantverkare. Vid denna tidpunkt så var vi rätt nöjda med att se alla körsbärsträd så vi spanade in vad hantverkarna hade att erbjuda.

Stopp 5 – Kachi-kachi ropeway (Nr 5)

Det här blev vårt sista och något stressade stopp. Akiko var rejält stressad och försökte få någon form av expressbiljetter. Det var mycket folk här och det tog en stund att ta sig upp. Linbana – ja, det är ju inte riktigt min grej och här packade de oss som sillar. Vi kom upp för berget, fick se Fuji en gång till och sedan var det dags att börja köa för att komma ned igen.

Stopp 6 – Shinjuku!

Och så var vi tillbaka i storstadsdjungeln igen. Glada och nöjda med dagen. Dags för att få i sig middag och sedan sova inför nästa dags äventyr.