Äntligen dags för Tokyo!

Jag har haft en önskan om att åka till Japan sedan jag var barn. Nu har det ÄNTLIGEN blivit av. Optimalt hade förstås varit att vara i Japan längre än ett lite förlängt påsklov. Men så är det ibland, man kan inte få allt.

Flygresan bokades redan i september och vi har nu sett fram emot resan ganska långt innan avresan.

Förberedelser

Förberedelserna har bestått av att läsa, läsa och åter läsa på om vad vi skall göra i Tokyo. Ganska tidigt hade vi kommit fram till att vi skulle försöka få biljetter till Ghibli museum, Disneyland, Robotrestaurangen,
teamLab Borderless och Pokemon Center (affär).

I Tokyo finns två Disneyland eller mer rätt ett Disneyland och ett Disneysea. Jag vill gärna besöka Disney i Tokyo och Elias är inte så pigg på att åka fartfyllda attraktioner. Jag ville gärna besöka Disneysea men insåg att det var kunde vara mer lockande med Disneyland för honom. Han valde trots det att besöka Disneysea. Att besöka båda var aldrig aktuellt då vi bara hade nio dagar i Tokyo.

Utöver det så hade jag bestämt att vi skulle göra en eller två utflykter och att se Mount Fuji var hela tiden i bakhuvudet. Men innan något skulle kunna planeras så skulle biljetter till Ghibli försöka införskaffas.

Biljetter till Ghibli släpps klockan 1000 lokal tid den tionde i månaden. Då släpps alla biljetter för kommande månad. Det innebar att jag skulle vara vaken klockan 0200 den tio mars för att försöka få våra biljetter. Det gick till slut, sidan var överbelastad och då fick jag bara felmeddelande. Men efter en timme var det bokat och klart. Pris 400 yen för Elias och 1000 för mig, dvs totalt 120 kr. Vi skall gå lördagen den 13 april med insläpp klockan 1200. Jag tänkte att det ofta är fler människor ute på helgerna så då tar vi Ghibli som har begränsat antal besökare och risken för att det är för mycket folk inte finns.

Efter att vi fått biljetter på önskad dag och bra tid för oss så bokade jag resten av de utflykter som skulle bokas.

Planen såg ut så här innan resan

• Onsdag 10 april: Avresa
  • Torsdag 11 april: Ankomst och ta oss till hotellet.
    Hämta pocket-WiFi på Haneda och ordna Suica/Pasmo kort.
  • Fredag 12 april: Pokemon Cafe, Pokemon Center och Tokyo Tower
  • Lördag 13 april: Ghibli museum
  • Söndag 14 april: Harajuki
  • Måndag 15 april: Mount Fuji
  • Tisdag 16 april: DisneySea
  • Onsdag 17 april: TeamLab Borderless och området Oidaba
  • Torsdag 18 april: Robot Restaurant
  • Fredag 19 april: Roppongi
  • Lördag 20 april: Obokad!

Vi höll oss till resplanen ända fram till fredagen då vi inte var i Roppongi utan gjorde lite annat istället.

2019-04-10 Dags att fara

Flyget avgick vid 19-tiden på kvällen och vi har för första gången flugit med Air China och det var helt OK. Maten kan vi inte uttala oss om då vi inte åt något på flyget över huvud taget. Däremot så var vi glada att vi hade laddat ned filmer och serier från Viaplay och Netflix. Det var varken bra kvalitet på innehållet i filmen eller på skärmen. Systemet var inte heller det bästa. Mannen bakom mig hade stora problem med knapparna så han tryckte och tryckte och trycket – HÅRT. Inte skönt alls men det slutade i alla fall efter en timme.

Det tog bara 7 timmar och 40 minuter att ta oss till Beijing/Peking och där hade vi några timmar att slå ihjäl innan vi åkte vidare mot slutdestinationen Haneda i Tokyo. Det gick otroligt fort att komma igen säkerhetskontroll och hämta väskan.

Vi köpte sedan biljett till bussen (Airport limousine bus) till Shinjuku och hämtade ut vår pocket wifi på flygplatsen.

Pocket wifi är toppen och fungerar utmärkt för alla våra tekniska prylar. Lätt att ta med och surfen är bra. Jag vet att det finns gratis wifi här och var men vi ville inte hålla på och koppla upp oss hela tiden utan vi vill ha en stadig uppkoppling som fungerar hela tiden.