Tåg och Yangshou

(Skapad av Anette mån, juni 20, 2016 16:07:31)

18 – 19 juni

Vi började vår dag i lugnt tempo på hotellet och checkade ut vid 13-tiden. Gårdagens guide berättade att resan till tågstationen skulle ta cirka 40 minuter så vi tyckte att det vore bra med gott om tid plus att vi planerade att äta vår lunch/middag på stationen. Tåget skulle avgå strax före fyra. Det tog tio minuter. Elias kom fram till att hon måste ha tänkt på hur lång tid det skulle ta ifrån där hon bor.

Tåget avgick i tid och jag kan konstatera att jag dels är glad att vi valde soft sleeper samtidigt som vi båda är helt överens om att det inte var så himlans trevligt tåg. Framför allt inte toaletten som var rätt sunkig om än hyfsat ren. Toaletten var en ”ståtoalett” med hål ned på marken. Elias var helt fascinerad av hur man kan göra så. Ja, vi som har några år på nacken minns säkert att det var så i Sverige för ett antal år sedan. Naturligtvis så fick man inte gå på toaletten när tåget stod inne på en station.

Det var fyra platser i softsleepern och till största delen så delade vi kupe med en kvinna som var väldigt fascinerad av allt vi gjorde. En annan kvinna steg på sent på kvällen och gick tidigt på morgenen så henne märkte vi knappt av.

Vi kom fram lite före utsatt tid på stationen i Guilin och där syntes inte vår chaufför till. Efter 20 minuter så ringde jag vår kontakt i denna del av Kina och frågade. Två minuter senare kom chauffören och allt var frid och fröjd. Han berättade då att det skulle ta cirka två timmar till Yangshou och jag tänkte att så dåliga var väl ändå inte vägen dit. Nej, det var den säkert inte då men just nu håller de på att bygga ny väg mellan städerna så det var vägbygge hela vägen. Lite skumpigt och guppigt och till slut kom vi fram. Glada och nöjda!

Hotellet är ett mindre familjeägt (?) hotell som ligger lite utanför Yangshou. Personalen jättetrevlig och vi kunde äntligen lämna in vår tvätt. Här tar de 20 yuan (ca 25 kr) per halvkilo. Helt OK och framför allt skönt att få vår kläder tvättade.

Vi har fått ett rum på översta våningen på en av de två byggnaderna. Rummet är helt OK dock är sängen lite annorlunda (se bild).

20 juni

Idag var det dags för den utflykt som vi hade bokad här i Yangshou. Vi började med att åka till floden där vi skulle åka bambuflotte. Elias tycker att det roligaste av färden på floden var de mindre stup som vi åkte över.

Efter floden var det dags för att cykla. De hade inte någon cykel som var i rätt storlek för Elias så jag bestämde att jag får skjutsa honom på min cykel. Då fick vi förslaget att ta en elcykel med en bekväm sits för den som satt bak, dvs Elias.

Fram till lunch så fick vi aldrig igång hur ”eldriften” på cykeln fungerade så vår guide ringde cykeluthyraren och fick veta hur vi skulle göra. Det var skönt det för nu var det varmt och lite för många uppförslutningar.

Lunch åt vi hemma hos en kinesisk familj så vi åt hemlagad och helt OK mat. Säger jag som smakade på allt medan Elias endast åt ris och drack Coca cola.

Efter lunch så cyklade vi till Moon hill. Moon hill är ett berg med ett hål i, som en halvmåne. Väl däruppe har man strålande utsikt över området i närheten. Det var varmt varmt varmt däruppe. Svetten lackade och vi var glada att vi inte behövde gå längre upp än vad som var fallet.

Ner igen och nu cyklade vi tillbaks till Yangshou.

Yangshou har förändrats jättemycket sedan jag var här för elva år sedan. Jag gjorde även då samma tur som idag och de vägar vi då cyklade på var grusvägar mellan och vi cyklade mellan fälten. Idag var vi på riktiga (cementerade) vägar.

Yangshou var då en liten håla med lite turister och då var vi ofta tillfrågade om att köpa saker av lokalbefolkningen. Nu har vi i och för sig inte varit inne i själva centrum mer än att åka igenom staden (stad enligt svenska mått). Yangshou har växt jättemycket och dagens guide berättade att man började bygga mycket för cirka åtta år sedan.

Efter turen så tog vi ett efterlängtad dopp i poolen. Det var superskönt!

Vi har sedan tagit det lugnt. Hälsat på en annan svensk familj från Stockholm. En kvinna vid namn Anette med sina två döttrar.

I morgon är det sovmorgon, bad i pool och en tur in till Yangshou som står på schemat. Hur det blir får vi se då.