River Kwai och flytande villor

Vill göra!

Det finns mycket i livet som jag vill göra. En av dessa saker var att besöka det där hotellet som jag hittade på webben för flera år sedan. Ett hotell som är flyttande villor på floden River Kwai, i Kanchanaburi. Det är ett hotell som bara fastnade i mitt minne och så i år fick jag äntligen chansen att komma dit.

Jag bokade en vistelse på tre nätter och två dagar vilket är lagom för en sådan här vistelse, och i synnerhet om man reser med en tonåring. Hade jag rest själv hade jag kunnat stanna längre och bara njutit av att vara. Stället är mitt tycke fantastiskt! Avkopplande och skönt att bara få vara.

Vi åkte med privat transfer från hotellet i Bangkok då vi valde att ta den mycket bekväma men kanske inte så äventyrliga vägen med tåg och buss för att hitta rätt. Helt enkelt för att vi fortsatte denna resa med att vara bekväma och något bortskämda.

Vi blev upphämtade vid 11 och var framme cirka tre timmar senare. Bilen tog hos till bryggan där vi blev upphämtade av en båt. En kort tur på floden senare så var vi framme och jag var bara lycklig!

Resan dit

Det var bara så skönt när vi kom fram efter ett par timmars bilresa och att jag är supernöjd!

Hotellet

Vårt rum

Vi hade en dubbelsäng där man kunde slappa och njuta av utsikten. Eget badrum med dusch och en altan med soffa plus två stolar. Inga problem att hänga där och se vad som händer på floden.

Omgivningen

En av dagarna så valde vi att promenera i området bakom hotellet och där fanns bland annat en grotta med mååånga fladdermöss och en pool som vi kunde låna. Jag tror att det hängde ihop med vårt boende på vårt hotell. Det var i alla fall ganska tomt och ingen sa något. Det var skönt med dopp i poolen för det var lite varmare än nere vid floden.

En timmes tur på River Kwai

Vi tog två turer på en timme för att se lite mer av området. Första turen var det de erbjöd men när vi dag två bad om att få åka åt andra hållet så undrade de nog vad vi höll på med. Men vi tycker att det är kul att åka båt och bara få njuta och se omgivningen lite mer. Dag ett så passerade vi fler hotell som var i gång och dag två så såg det ut som om hotellen var övergivna. Sannolikt att pandemin hade satt sina spår och troligen så kommer hotellen igång igen – tror jag.

Bad i floden

Vi är ju vid en flod och det är helt är helt OK, till och med roligt, att bada i floden. När man sitter på sin altan så flyter det allt som oftast förbi några andra hotellgäster från samma hotell eller rentav några som har tagit en längre tur på med flotte och flyter med nedströms.