En månad på Koh Samui

Vi åkte tillsammans med några vänner till Koh Samui en månad under februari-mars 2011. Det var ett år då vädret inte var det soliga vädret som det brukar vara så här års. Vi hade helt OK väder men inte den där blå himlen som jag hade förväntat mig.

Vi hade en bra resa i Thailand – som vanligt.

Förutom Koh Samui så besökte vi Koh Nan Yuan och Koh Phangan.

Avresa

2011-02-25 – Arlanda i stället för avresa mot Bangkok

Vår resa var planerad att starta den 25 februari. Men på grund av något fel på flyget så kom vi inte iväg. Vännerna hade flugit upp ifrån Göteborg så vi möttes på Arlanda. De fick då beskedet att de fick checka in på hotell i Sky City och vi skulle få åka tillbaka hem. Men eftersom vi skulle iväg på en månads resa så fanns det inte något hemma plus att vi ville vara med vännerna så ville jag inte hem igen. Så vi fick efter en liten diskussion checka in på samma hotell.

2011-02-26 – Avresa till Bangkok

Resan gick bra och vi kom fram som planerat. Vi hade också fått boka om vår anslutning till Koh Samui så det var som det skulle, bara en dag senare än planerat.

2011-02-27 – Framme på Koh Samui

Vi kom fram till Koh Samui och vår hyresvärd mötte upp oss på flygplatsen. Vi hade hyrt ett hus strax utanför Lamai (mer korrekt blir bakom, dvs upp mot bergen) med egen pool. Lite för långt utanför händelsernas centrum men samtidigt skönt att få röra på sig lite.

2011-02-28 – Lamai Beach

Första dagen på stranden. Det var skönt att komma ned och få vara på plats i Thailand igen.

2011-03-01 – Vårt boende

Vårt hus bestod av tre sovrum, två badrum, kök och vardagsrum. Huset var fräscht och det låg i ett lugnt område. Det var skönt att ha egen pool.

2011-03-02 – Strandliv

2011-03-03 – Mera strandliv

2011-03-04 – Utflykt till öar väster om Koh Samui

Vi tog en organiserad utflykt till ett par öar väster om Koh Samui, eller mer korrekt uttryckt Mu Ko Ang Thong National Park. Det var en trevlig tur även om hemresan upplevdes som lite för lång. Så några av oss passade på att ta en liten tupplur.

Kvällen avslutades med middag på stranden.

2011-03-05 Lamai

Denna dag träffade vi ytterligare några vänner från Sverige. Dessa vänner skulle Elias och jag träffa igen senare under resan.

2011-03-06 Livet vid en pool

Denna dag hängde vi mest vid vårt hus och i poolen.

Koh Nan Yuan

2011-03-07 Koh Nan Yuan

Vi gjorde en avstickare till Koh Nan Yuan. Det är en ö som ligger strax utanför Koh Tao. Ön är fin men väldigt mycket turister på dagarna men när de far så faller lugnet över ön.

2011-03-08 Koh Nan Yuan

2011-03-09 Koh Nan Yuan

2011-03-10 Inte mycket på agendan

Hände inte så mycket men eftersom några är kattmänniskor så blir det några bilder på katter 🙂

2011-03-11 – Runt ön

Eftersom vädret inte var det bästa och vi var lite rastlösa plus att vi förstås ville se mer av ön så hyrde vi en bil och tog en sväng runt ön.

Vi var bland annat på ett ställe där de hade en show med ormar och en mindre ”djurpark” Jag hade ju varit där ett par år tidigare och det hade blivit sämre för djuren. Själva parken var inte någon upplyftande del att se.

2011-03-12 Mera turer

Vi fortsatte att utforska ön och kunde konstatera att utanför de större orterna var det väldigt tyst och folktomt. Vi besökte några nya stränder och en fjärilspark.

2011-03-13 Lamai och besök hemma

Denna dag var vi en sväng i Lamai och vi hade besök hos oss. Vännerna som var på besök har en son i samma ålder som Elias. Trevlig med besök från Sverige.

2011-03-14 Full fart i boll

Vännerna testade på att åka i stor boll nedför backe!

2011-03-15 Bo Phut och hej då

Vi var en sväng till Bo Phut och sedan var det hej då till vännerna (en av dem skulle senare ansluta sig till oss igen).

Koh Phangan

2011-03-16 Mot Koh Phangan

Vi åkte till Koh Phangan för att få lite miljöombyte samt att träffa den andra familjen några dagar.

2011-03-17 Koh Phangan

2011-03-18 Koh Phangan

2011-03-19 Koh Phangan

2011-03-20 Tillbaka på Koh Samui

2011-03-21 Bo Phut för middag

2011-03-22 Lamai

2011-03-23 Tur till tempel

Vi hyrde bil på nytt då vi behövde hitta på något. Vår resa började gå mot sitt slut och vädret började nu att bli sämre än tidigare. Det regnade en del och det var inte så kul att bara hänga hemmavid.

Dags att fara hem

2011-03-24 Hemresa

Det hade nu blivit bra mycket sämre väder. Det visar sig senare att det var bland de värsta regnperioderna man hade upplevt i området.

Vi hade tur och kom iväg bland de sista planen innan de stängde ned flygplatsen på Koh Samui. Vi fick i och för sig vänta ett par timmar innan vi kom iväg men vi kom iväg och hann med vårt anslutande plan i Bangkok. Regnet öste ned och det var översvämning på stora delar av ön redan när vi åkte mot flygplatsen.

Vännerna som vi träffade tidigare hade däremot planerat att åka hem en eller ett par dagar efter oss. Men de fastnade i stället först på Koh Samui och fick sedan stanna lite i Bangkok också innan de kunde ta flyget hem till Sverige.