London – Ett kärt återseende!

Den 30 april 2014 for vi till London. En stad som sonen aldrig besökt men som jag har längtat tillbaks till. I ett svagt ögonblick i höstas så lovade jag honom att vi skulle besöka Legoland igen (vi har ju sett Legoland i Malaysia). Sagt och gjort det var bara att börja leta resor men kunde ganska snart konstatera att det inte är helt gratis att ta sig till Danmark och vad mer finns det att se nära Legoland i Danmark? Fick tips om att Legoland i Tyskland var ett bra alternativ. Till slut så upptäckte jag att Legoland finns ju strax utanför London. London! Ja, dit kan vi ju åka! Det innebär ju att jag får komma till London igen och han får sitt besök på Legoland. En perfekt kombo för vår lilla familj. På valborgsmässoafton klockan 1615 lyfte planet (SAS) mot London! Härligt!

Vår första dag den 1 maj

Det var en grå och regnig dag i London så det blev mest shopping för vår del. Vi hann med Hamleys, Disney Store och Harrods som var med på min agenda. Plus några andra affärer så som Debenhams, Marks and Spencer med flera butiker, till sonens inte allt för högljudda bifall (men det fanns ju lite leksaker där också).

Hop on Hop off och Natural history museum 2 maj

Det var nästan lika grått denna dag som föregående dag. Positivt sett så regnade det inte alls men det var ganska kallt. Vilket innebar att min fleecetröja kom till användning – av sonen. Efter en stunds funderande så bestämde vi oss för att åka Hop on Hop off buss på förmiddagen. Lite intressant var det att det var ett bra alternativ då vi kunde gå av emellanåt – tyckte sonen. Samma person som senare inte ville gå av förrän vi kom fram till Londons dinosauriemuseum, dvs Natural History museum (vi kallar Naturhistoriska i Stockholm för dinosariemuseet).  Vi gick bort till Marble arch och tog första bästa rundtur och den tog oss runt många av stadens sevärdheter, varav Big Ben fick vi se från flera håll :-). Vi bytte dock buss en gång för att kunna ta oss till museet och väl framme där så intog vi lite lunch och tittade lite i en av museets många butiker (till en persons stora glädje). Sedan var det dags att spana in dinosaurierna och det var roligt. Många fler än här hemma och vi kom att tillbringa ett par timmar på museet. Efter besöket for vi in till Piccadilly circus. Där spanade vi in Eros och började sedan vår vandring hem till hotellet. Vandringen tog oss upp för Regent street, längs Oxfords Street och Hyde Park. På vägen hann jag öppna plånboken några gånger till då det blev ett antal nya shoppingstopp och jag kan lova att vi båda blev rätt nöjda denna dag.

Legoland den 3 maj

Vi tog tåget ifrån Paddington vilket var enkelt, trots ett byte. Det enda jag inte riktigt hittade var busshållplatsen i Windsor men med hjälp från turistinformationen så hittade vi rätt. Det var mycket folk på Legoland denna dag. Det var dels Star Wars tema hela helgen (numera vet jag att Star Wars dagen är den 4 maj) plus att man i England är ledig första måndagen i maj istället som vi i Sverige har det, ledigt 1 maj. Planen var från början att besöka Legoland den 1 maj för att undvika att vara där en helg. Men då det temadagarna inte var den 1 maj så bytte jag dag. Det var mycket folk där vilket märktes framför allt vid attraktionerna. Många av dem hade en timmes väntetid! Hade jag haft ett barn som hade gillat att åka mycket så hade jag inte åkt på en helg. Då han inte gör det så var det helt OK för oss att vara här denna dag. Vid första anblicken så undrade jag om det jag såg var allt… det visade sig snart att så inte var fallet. Legoland i Windsor är byggd i terräng som till början är väldigt sluttande. Det gjorde att vi inte kunde se allt men ju längre ned vi gick och ju mer vi tog oss runt desto mer hittade vi. I vårt fall så är det ofta så att vi fastnar på någon del och det var denna gång dels i minilandet men också där de tränade barnen för att bli jedi-riddare. Men inte vill han testa själv – nej, Men titta jajamensan :-). Vid första anblicken så tyckte jag inte heller att det fanns mycket byggnader i Lego men det visade sig också vara lite fel, det var tillräckligt mycket för oss. Lite kul är det att jämföra mellan Legoland i Malaysia och här i Windsor. Det syns tydligt i vilken världsdel respektive park det ligger i. De hade också ställt upp lite olika Star Wars figurer i många av byggnaderna – det var ju Star Wars tema och det hade de tagit på allvar. De hade också ett antal marscher där det kom kloner och andra soldater som visade upp sig. Roligt med lite extra inslag. Jag frågade också sonen om vilket Legoland som var roligast och hans svar dröjde inte, London då de har Star Wars. Själv gillade jag nog Malaysia lite mer, tror jag… Vid sex så stängde de parken och alla skulle nog hem – samtidigt! Vi hade i alla fall tur och kom med första bussen (fullpackad) in till Windsor och där fick vi en glimt av slottet – det ligger ju vi stationen 🙂

Hem igen – den 4 maj

Vi kom upp och iväg till Paddington. Ja, i alla fall nästan när mannen från hotellet kom i kapp oss. Jag hade glömt min telefon på rummet… Gissa om jag blev glad av hans hjälp! När vi kom fram till självincheckningen blev vi hänvisade till den manuella incheckningen – där var ju ingen kö. Tur igen, nu blev vi ombokade till ett flyg som flög direkt till Stockholm. Vi slapp en mellanlandning i Köpenhamn. Ibland skall man ha tur. Säkra var vi i alla fall då vi har fått med oss tre super heros hem (fast sonen säger att det är två hjältar och en ond figur – och jag får lita på att han har koll, till skillnad från mig). Fast min tredje superhjälte är ju han som står framför planet 🙂