Florens / Firenze juni 2007

Dagbok 2007-06-16

Den 15 juni checkade jag ut från jobbet strax före halv tolv. Det var superskönt att komma iväg och veta att jag nu skulle bege mig till Florens. En stad som många uttrycker positiva känslor kring.

Jag hade tidigare i år tur i företagets utlottning och har därför fått låna en lägenhet. En lägenhet som ligger väldigt centralt i Florens.

När jag kollade upp flygbiljetterna så konstaterade jag att det skulle gå på ca 2700 kr att flyga direkt. Nyttjade i stället lite flygbonus och kom undan med 1100 kr. Dock fick jag flyga via Paris. Med lite matematik så konstaterade jag raskt att jag ju sparade 1600 kr, bokade då boende i Pisa i två nätter på  fyrstjärnigt hotell a la 1200 kr och ändå är det en besparing på 400 kr… På detta sätt förlänger jag ju resan och behöver inte fara hem på självaste midsommarafton utan kan tillbringa hela den helgen också i Italien.

Jag flög Air France och det måste jag säga var en positiv överraskning (mot tidigare resa med dem samt rykte från andra). Trevlig personal, engelskan bra och maten bra. Både på resan till Paris och från Paris till Florens. Det enda som var lite stökigt var flygplatsen, Charles de Gaulle. Informationen lämnade en del att önska… Många plan var försenade och när man väl kommit in på den del som är efter att handbagaget är kollat så fanns det tv-skärmar. På grund av förseningarna så fick inte alla plan plats där. Mitt plan var försenat 30 minuter fick jag reda på när jag kom till CDG. Men efter bagagekollen så syntes aldrig min flight där. När klockan gick mot 1850, dvs. 35 innan avgång så tänkte jag att nu måste jag kolla upp det här… då var det boarding vid en annan disk än vad som var aviserat. Tur att jag kollade!

Tog racer-taxi från flygplatsen i Florens in till stan. Tur att jag inte har nerver av tunn tråd. Han (taxichaffisen) körde i racerfart emellan två eller fler bilar, mot trafiken och mot rött ljus. Trafikregler vad är det? Rött ljus, det är ju bara en signal att någon KAN komma från en korsande gata. Det visste jag ju sedan långt tillbaka. Vad då, han skulle ju fram! Att det fanns bucklor på bilen, ja det var nog inte så konstigt det…

Kom fram till lägenheten och var mött på plats av vår lokala representant. Lägenheten är jättefin, två badrum, riktigt kök med diskmaskin osv., två sovrum (varav det ena är litet), vardagsrum och välkomnande hall. Ja här kommer jag att ha det bra en vecka. På måndag kväll kommer mitt ressällskap för ett par dagar. Skall bli trevligt.

Idag sov jag länge innan jag det var dags att röra på sig. Jag var trött efter resan och en tuff vecka på jobbet. Kollade tips i pärmen om var närmst mataffär finns. Inga problem dit hittar jag utan karta… ha ha ha. Jag var nog vimsig i skallen denna lördag förmiddag. En timme senare så kom jag ett torg där det fanns turistinformation så fick tag i en karta och kunde hitta var jag bor… Går ytterligare en runda för att hitta hem som egentligen låg fem minuter ifrån turistinformationen. Ja, ja, ja. Tar fram informationspärmen för att titta med lite mer vakna ögon. Jodå det finns en supermarket tre kvarter norr om där jag bor. Jag gick söder… så går det när jag inte läser ordentligt.

Shoppade allt nödvändigt jag kan tänkas behöva i lägenheten, så som öl, läsk, lite frukt samt mjölk och flingor. För som vanligt tänker jag inte börja laga mat när jag inte gör det allt för ofta hemmavid.

Nu är det dags att gå första riktiga sightseeing turen. Med karta – skall jag tillägga. Tar mig ned till floden och Ponte Vecchio Vandrar runt en del och fotar naturligtvis också. Köper två flaskor vitt vin till kommande gäster, fast det vete sjutton om det blev enligt beställning… trots tappra försök på engelska, franska och vad jag tror några italienska ord.

Vandrar vidare runt i stan bl a passerar jag Duomo för andra gången idag (första gången var på min irrgång för att hitta hem). Ser en välkänd restaurang med inte så markanta skyltar som vanligt, McD. Nu börjar dock mina ögon gå i kors och jag funderar på om det inte är dags för vila. Men det kan jag väl inte jag är ju i Florens. Men det kan jag visst det för jag har ju semester! Går hem, läser lite och somnar och sover gott i två timmar.

Går därefter en kvällspromenad, inser ganska snart att det är sena (för att vara söder om Sverige) solnedgångar. Solen är inte nere förrän strax före nio på kvällen. Men solnedgången var vacker för det :). Ja, jag gillar solnedgångar och några kort blev det all över floden och Ponte Vecchio.

Därefter kurrar det rejält i min mage och det slutar med att jag går till restaurangen som ligger precis bredvid där jag bor. God pasta och gott husets röda vin. Sedan är det dags för mig att gå och hem och läsa ut boken, skriva några rader och därefter gå och lägga mig. Hoppas på en piggare morgon i morgon. Då kanske det blir att åka åka-på-taket-buss.

Dagbok 2007-06-17

Jag måste säga att jag sover gott här – även om det finns en hel del myggor som gör att jag blir ”lite” myggbiten. Men tack och lov för mina allergipiller, de gör i alla fall så att det inte kliar för mer än nämnvärt.

Idag har jag roat mig med att åka-på-taket-buss. För er som inte vet vad det innebär så är det en sådan där turistbuss i två våningar som man kan sitta utomhus på, dvs. på taket för de som sitter på våning ett. Turerna innebär inte några fantastiska fotomöjligheter i sig men man får en bra bild över staden och vad man vill titta mer på. Det tycker jag är värt mycket bara det. Sedan är det fascinerande att varför måste man ha en italienare vars engelska inte är den allra bästa som talar på det inspelade bandet, det blir inte heller lättare när bandet inte är i fas med turen. Turerna var om cirka en timme styck och korsade varandra på mitten. Jag gillar dessa turer!

De äldre gatorna i Florens är trånga. En sak som har slagit mig är att det är många bilar i stan för att vara en stad som är bilfri. Ju senare på kvällen desto färre bilar i stadskärnan, men å andra sidan ju färre bilar desto fortare kör de. Jag hade väntat mig ännu fler helt bilfria gator än vad det är.

En av de två turerna tog mig upp till byn Fiosole. Byn är äldre än vad Florens är. Jag bestämde mig för att inte stanna till där utan återvände nedåt stadens kärna igen.

Tur A tog mig upp till en utsiktsplats som heter Michelangelo. Under dagen valde jag att passera förbi men tog mig senare under tidig kväll upp med bussen igen. Utsikten är strålande och än bättre lär den vara om himlen är molnfri, vilket den inte var denna kväll. Det sätter dock inte stopp för ett glas vin och en stund ägnad åt att bara njuta av tillvaron.

För att komma åter ned till stan igen så fanns två alternativ, ett vänta på bussen som jag inte hade en aning om när den kom eller vandra ned. Vandringen ned var enkel och gick fort. Jag valde denna kväll att köpa in lite mat och äta i lägenheten, inte fel på äkta italiensk salami, goda ostar och en kall öl.

Dagbok 2007-06-18

Nu är klockan 23:20 denna måndag kväll och jag har fått sällskap av två mycket trevliga vänner. Tyvärr saknar lägenheten balkong så de måste gå ut på gatan och röka. Det medför att jag får en stund själv. Då passar jag på att skriva några korta rader kring dagen.

Jag vaknade till en härligt blå himmel, men också en dag som har varit varmare än tidigt. Jag har inte bestämt mig om det är positivt eller negativt. Positivt är att mina bilder blir så mycket bättre och negativt är att det blir så mycket varmare. Det senare inte helt bra… men vad sjutton kan man räkna med i mitten av juni i södra Europa.

Lunchen intogs på ett sådant där ställe som räknas som en turistfälla. Låg alldeles precis bredvid största turistattraktionen Duomo och i värsta stråket. Men maten var jättegod och personalen trevlig. Jag intog min första pizza för denna gång och den var nog den bästa pizzan jag ätit i Italien. Vilket är ett stort plus!

Dagen har tillbringats i genom en rundvandring i staden och med att förbruka lite pengar genom att shoppa lite olika saker. Resten av dagen har gått åt till att insupa Florens atmosfär. Jag har inte varit inne på något museum eller någon kyrka då jag konsekvent har undvikit att betala något inträde. Det får eventuellt bli en annan dag…

Dagbok 2007-06-20

Nu är det förmiddag den 20 juni och gårdagen var VARM. Vi kunde konstatera att det var nästan 30 grader både inne och ute sent i går kväll (24-tiden). Hoppas just nu på att dagen inte blir lika eller ännu varmare :).

Vi strosade runt i Florens, passerade Ponte Vecchio igen och gick i de smala gränderna. Är fortfarande lite fundersam över det är med den bilfria staden… men i vilket fall som helst så är de flesta bilister ganska vänliga och toleranta mot oss fotgängare.

Innan lunch hann vi också med den fantastiska Giardino di Boboli. Fantastiskt pris, 9 euro per skalle, då fick man ju i och för sig se det lilla porslinsmuseet och något mer som jag inte minns utöver trädgården. Trädgården var helt fantastisk om man gillar oklippta gräsmattor och oklippta häckar. Blommor såg vi knappt röken av, i fall vi inte skall räkna de klöver som växte på gräsmattan – vilket vi valde att inte göra. Utanför porslinsmuseet (eller som någon hade förkortat det till porc museum) så fanns det något som liknande en plantering, dvs. om man hade ägnat några timmar åt att ta hand om det också. Nej, så jag är inte så värst imponerad av Giardino di Boboli.

Efter Giardino di Boboli var det lunchdags, god mat och gott vin, inte helt fel. Lite mer promenad i Florens och tillbaka till lägenheten för lite avkoppling.

På kvällen tog vi en promenad upp till piazalle Michelangelo. Utsikten är magnifik men värmen var hemsk! Det var att snabbt ta en titt på utflykten och därefter ta sig ned och en runda i kvarteren.

Onsdagen påbörjades med en titt utanför Museum dell’Accademica för att se hur lång kön var, ifall att det var någon mening att stanna till. Vilket det inte var. Jag kommer däremot att göra ett försök i morgon torsdag runt åttasnåret då museumet öppnar klockan 08.15. Fungerar inte det så är det ju bara att gå hem igen eller ta en runda till på stan.

Resten av dagen har tillbringats på större och mindre gator i staden. Det är en härlig atmosfär i stan men ändå inte som jag hade väntat mig. Jag hade väntat mig mer ”wow-faktor”. Florens är fin och trevlig men jag är inte lika imponerad som jag har hört från andra. Men så är ju livet 🙂 vi tycker ju olika.

Sedan är ju också fallet att jag är inte värst konstintresserad, är man det så tror jag staden är klart värt ett högre betyg än vad jag ger. Jag har ju inte heller sett omgivningen, vilket skall vara en del av vinsten med Toscana. Men jag kommer ju att få se Pisa också. Av den information som jag hittills har hittat om det lutande tornet i Pisa, så får man gå upp i tornet… vilket inte jag trodde.

Nu är klockan 15:32 på eftermiddagen och det inte lika varmt som igår, men det är varmt. Det är skönt att vara inomhus en stund och bara vara. Ett gott glas vin i goda vänners sällskap gör inte heller saken sämre.

Dagbok 2007-06-21

Nu är det torsdag kväll och jag är åter allena i Florens. Mitt sällskap for i morse vidare till nya marker att upptäcka.

I går kväll så var vi ute och åt ytterligare en god middag och ett och annat glas vitt vin. Det var jättetrevligt :).

Jag började dagen med att följa vännerna till station men avvek halvvägs för att se om det var möjligt att besöka Galleria dell’Academica. Jag kom dit vid åtta och kön var redan lång. Jag valde ändå att stanna och hoppas på att det skulle röra på sig någorlunda snabbt. Priset att komma in var 10 euro för oss som inte hade förhandsbokat och 13 euro för de som hade förhandsbokat.

För min del var museet ganska fort avklarat. Fick inte heller ta några bilder… i ett hörn satt en tant och pratade i telefon och om det var någon som tog upp kameran så vrålade hon ”no photos”. Så någon bild på original-David har jag inte, men väl på kopia, både från Piazzale Michelangelo (ovan) och på Piazza de la Signorina (nedan).

Fortsatte mina vandringar i staden innan jag gick hem efter lunch för att ta en siesta. Efter siestan klarade jag av det mesta av städningen som skall göras innan avfärd och gick därefter ut för att hoppas på en vacker solnedgång, och det fick jag.

Började promenaden på Piazza St Croce som ligger alldeles bredvid lägenheten. Därefter var det dags att på nyo spana in solens nedgång över Ponte Vecchio. Jag valde dock denna gång att efter en stund gå bort till Ponte Vecchio för att få en lite annorlunda bild över solens nedgång över Florens.

Gick därefter vidare en sväng, via Galleria Uffizio, piazza de la Signorina och Duomo. Därefter gick jag hem för denna kväll. I morgon är det dags för mig att fara vidare till Pisa. Det skall bli kul att få se något nytt. Just nu känner jag mig helt klar med Florens.

En sista bild från den bilfria staden:)