En tur till Goa i Indien

Vi for från Stockholm den 27 december och kom fram till Calangute i Goa den 28 december. Vi flög via London och Dehli. Den 28-29 december tog vi det lugnt och såg till att komma i fas med dygnet. Flygresan gick bra men stoppet i Dehli var långtråkigt och lite bökigt att ta sig igenom kontrollerna.

De envisades med att sonen skulle gå själv, vilket inte är helt enkelt när man inte är så gammal och förstår språket. Men med en envis mamma så fick de ge sig och till slut så gick det bra 🙂

I Goa hade vi sällskap av vänner från Sverige. De var där samtidigt som oss ungefär halva tiden av vår resa. Trevligt! Mycket trevligt 🙂

En sak som kom att förvåna mig mycket i början av resan var alla unga indiska män som höll till på stranden. De var påverkade av alkohol. De drack öppet och betedde sig väl i stort sett OK men undantag finns ju alltid när alkoholen tar övertaget över beteendet. De hade rest dit för att fira nyår i Calangute. Av den anledningen rekommenderar jag inte Calangute över nyår till familjer med mindre barn eller till de som vill ha lugn och ro.

Några dagar efter nyår så hade de åkt hem och kvar var bara de som ville ha semester utan party i kvadrat. Tillräckligt många ändå men så mycket trevligare och roligare.

I Calangute var det alltid stora vågor vilket också minskade badlusten för sonen. Det var för stora vågor för honom. Poolen var OK men lite för kall för hans smak – men badade det gjorde vi ändå. Bland annat så åkte vi iväg till en annan strand där vågorna var mindre och det var färre människor. Jättefin strand och trevligt strandhäng.

2011-12-30

Öl är som vanligt gott! Denna gång hette ölen Kingfisher. Samma kedja som flög oss från London. Flygbolaget hade ekonomiska problem så det var osäkert om de skulle flyga hem oss igen. De slutade sedan i början av 2012 att flyga internationella flygningar och vad som hände sedan har jag inte koll på.

Hotellet som vi bodde på hette Chalston har svenska ägare så deras hemsida finns också på svenska, se www.chalstoningoa.com.

2011-12-31

Nyårsafton tillbringade vi tillsammans med vännerna på vårt hotell. De hade en trevlig tillställning med en jättefin tårta till efterrätt. Bordet med frukt var också imponerande 🙂 Själva maten minns jag inte så mycket av (skriver ju detta ett par år i efterhand).

2012-01-01

På nyårsdagen åkte vi till Aguada fortet. Det var varmt denna dag

2012-01-02

Vi fick tips om en annan strand utanför Calangute så vi hyrde bil med chaufför och tog oss dit. Det var en härligt strand. Lugn, knappt några som sålde något och lite turister. Vågorna var lite lägre än i Calangute så här njöt vi allihop av badet. Det är ju roligt att bada när det är vågor – så länge man känner sig trygg i vågorna. Vilket även sonen gjorde här så det blev många bad.

2012-01-03

Lite kul är det allt med kossorna på stranden. Så annorlunda mot hemma.

2012-01-04

Ny dag på stranden utanför Calangute. Bilderna på hus mm är tagna på vägen dit eller hem. Jag tycker att det är roligt med alla härliga färger som finns på husen.

2012-01-05

En dag till på stranden, men denna dag blev det inte så många kort… vilket främst berodde på att jag inte mådde bra. Jag hade åkt på Indiens berömda magsjuka. Jag insåg att det inte var så bra när jag låg och frös i solskenet och matlusten hade flugit sin väg.

Vi åkte därför hem och tog det lugnt. Rumservice är bra att ha! Tack och lov så varade det bara lite mindre än 24 timmar vilket innebar att jag var fit for fight dagen därpå. Sonen klarade sig helt och hållet. Detta var enda gången som jag var sjuk så vi klarade oss bra tycker jag.

2012-01-06 – 2012-01-07

Fotofria dagar :-). Lugna dagar som tillbringades mest med att bara vara.

2012-01-08

Nu har vännerna åkt hem och vi genomförde vår första egna utflykt. Denna dag åkte vi till ett vattenfall. Det var massor av apor i området samt att det gick att bada i vattenfallet om man önskade.

Efter vattenfallet så åkte vi till ett ställe där vi skulle rida på en elefant. Rörigt och stökigt men till slut så fick vi vår lilla tur. Sonen tyckte att det var roligt.

På hotellet hade de ett par gånger i veckan shower och en av dem var en uppvisning av indisk dans. Det var roligt att se och lyssna på musiken.

2012-01-09

2012-01-10

2012-01-11

Nästa utflykt var en utflykt som skulle ta oss till en flod där vi fick åka båt. Målet var att få se vilda krokodiler – dvs om vi hade tur. För det visade sig att de inte kunde garantera att man fick se några då de gärna gömmer sig, antingen på land eller i vattnet. Vi fick se en krokodil som skyndade sig i vattnet. Turen var trevlig. Jag uppskattar alltid en tur på vattnet och det är roligt att få se lite naturområden.

2012-01-12

Fotofri dag 🙂

2012-01-13

2012-01-14

Sista utflykten var en lite längre bort. Vi åkte till Palolem över dagen. Vår chaufför var mycket förvånad att jag ville åka tur och retur på en dag. Men det ville vi ju. Så kan det vara med barn som inte vill ha förändring.

Palolem var trevligt och skulle jag fara tillbaks till Goa någon gång så skulle jag definitivt fara hit. Även om turistaffärerna var många så var stranden trevlig. Avslappnad och skön atmosfär. Här hade jag gärna stannat några dagar om det hade funnits tillfälle.

Det var på denna strand som Elias gjorde sitt alldeles egna första köp. Han fick pengar av mig och fick gå till kiosken för att köpa en påse chips alldeles själv. Tro inte att han bjöd denna gång :-).

2012-01-15

Bilder från hotellet.

2012-01-16

2012-01-17

2012-01-18

Åka tillbaka?

Jag har funderat en del på om jag vill tillbaka till Indien. Nej, inte någon direkt längtan även om det finns platser som jag gärna skulle besöka i Indien. Rekommenderar definitivt inte att åka över nyår till Goa då det var alldeles för många unga och ofta onyktra män på stranden. Det blev lite för mycket för min del. Det var betydligt trevligare strax efter nyår då det hade lugnat ned sig.

Vi såg en hel del fina stränder och bland annat Palolem dit jag skulle kunna tänka mig att åka. Det var ett ställe mer i min smak. Så tiden får utvisa om jag kommer tillbaka till Indien någon gång i framtiden.