En rundresa i Sydostasien – Singapore

Julen 2012 blev både en storstadsresa och en sol-och-badresa. Vi började vår resa från Arlanda den 13 december 2012.

Vårt första resmål var en stor stad, Singapore, och dit tog vi oss via Frankfurt och en liten flygtur med ett stort flygplan, Airbus 380. Vi flög med Lufthansa och det var en mycket trevlig flygning. Det gjorde det inte hellre sämre att vi fick tre säten för oss två. Det gjorde att åtminstone en av oss sov väldigt gott större delen av resan från Frankfurt till Singapore.

Singapore, Singapore

Vi kom fram till Singapore efter en behaglig flygresa. Får vårt bagage och skall hämta ut pengar i Bankomaten. Och tänk! Jag har gjort det för första gången…. jag har glömt koden till bankomatkortet. I detta fall är jag glad att jag alltid har två kort med mig. För koden till det ena kortet kan jag ju, och koden till det andra kom jag ihåg när jag kom hem igen. Så dags då 🙂

Vi bodde på hotell Lavender som ligger vid t-banestationen Lavender. Detta gjorde att det var enkelt att ta sig till hotellet från flygplatsen.

Jag tycker att hotellet var helt OK. Rent, fräscht och bra utsikt – ja i alla fall om man fick som vi rum lite högre upp och med fönster mot rätt håll. Fel håll innebär att man ser den andra delen av hotellet och det är ju inte så kul.

Är det något som inte var perfekt för oss så var det hotellets restaurang som vi inte hade den bästa maten för min son – han som inte äter allt men det var inget problem då det fanns lite affärer/restauranger i samma byggnad.

Vår första dag i Singapore fick tillbringade vi till stora delar till fots. Vi gick längs strandpromenaden, i shoppingcenter osv. En behaglig första dag där vi också anpassade oss till väder och värme. Skönt att få gå i shorts igen.

Ett besök till Singapores fågelpark, Jurong Bird Park var ett trevligt besök så länge det inte regnade. Ett minne som jag hade från mitt första besök för ett antal år sedan var att det regnade en del när jag var där. Det innebar då att jag fick korta ned mitt besök. Denna gång så ösregnade det. Det regnade så mycket att vi till och med blev upphämtade med deras lilla buss. Ja, ja, som sagt det var trevligt så länge det varade och vi båda var nöjda.

Efter fåglarna tog vi taxi till nästa park. Vi skulle nu på nattsafari på Singapore ZOO och till vår stora glädje så upphörde regnet. Nattsafari-turen var en uppskattad tur och vi fick även se en liten föreställning med djur efter turen.

En ny sevärdhet för mig i Singapore blev Sentosa Island. Denna dag regnade det bara lite när vi kom dit. Ett tips som jag hade fått var att besöka akvariet men på grund av det dåliga vädret så var det låååång kö så det hoppade vi över. Vi gick istället in på Universal studios och vädret blev helt plötsligt mycket bättre! Där kom vi att tillbringa hela dagen och sonens favoritdel var Jurassic Park. Jag lyckades även få med honom (efter en del övertalning) på en show med Shrek och det var så bra att han ville se den en gång till (vilket tyvärr inte gick då vi såg dagens sista föreställning). Med andra ord så skall jag se till att övertala honom lite tidigare vid sådana här tillfällen 🙂

Vi intog sedan vår middag på Hard rock cafe i Sentosa. Trevligt!

Efter att vi tagit tåget tillbaka till ”fastlandet” så fick vi se denna fina juldekoration.