En rundresa i Sydostasien – Phu Quoc

Phu Quoc, Vietnam

Vi tog oss enkelt till Phu Quoc flygplats. Från flygplatsen var det dock inte lika enkelt. Vi hade förbokat transport med vårt boende men det dök aldrig upp någon. Till slut tog vi en taxi och chauffören hittade inte till vårt hotell. När vi sedan kom ned på rätt infart så visade sig det att det var ett vägbygge där och taxin fick inte åka hela vägen fram utan vi blev hänvisade till att gå till höger.

Till höger kom vi till ett hotell med en trevlig manager som berättade att vi skulle gått till vänster :-). I alla fall så kontaktade han vårt hotell och vi blev upplockade och våra reseväskor omhändertagna på en kärra. Det var inte så långt emellan ställena som vi skulle gå, men det var varmt och vi var inte helt rätt klädda denna dag.

Till slut kom vi fram och de lovade att dra av kostnaden för taxin när vi skulle checka ut. De informerade oss också då att de inte längre har transfer. Detta upphörde när den nya fina flygplatsen öppnades under hösten. Tack för den du! Det var så dags att berätta det nu :-).

Vi kom till vårt lilla hus och installerade oss. Där placerade sig sonen i hängmattan och säger ”Det här är livet”.

Hmm, kan inte annat än instämma. Ett eget hus, med utomhusbadrum. Vi fick även lite aliens som sällskap. Tur att det inte var jag som behövde underhålla dem :-).

Däremot det största kassaskåp jag någon har sett på ett hotellrum. Ja, det duger det med.

Här kommer vi att ha det bra och våra saker säkra 🙂

Innan vi åkte så hade jag sett att detta hotell hade fått bra betyg för boendet men inte så bra för servicen i restaurangen. Ja, man kan väl uttrycka att den var varierad men den mat vi fick var i alla fall god. Personalen alltid glad och trevliga mot oss. Vi fick även frukost efter utsatt tid – även om de tyckte att vi var väldigt konstiga som inte hann till frukosten i tid. De har inte träffat oss för :-). När vi har semester så har vi semester, dvs att vi äter när det passar oss och det kan innebära att frukost intas lite senare än vad de håller köket öppet för frukost.

Vi var här i 13 dagar och under denna tid gjorde vi två olika utflykter. Annars gick dagarna i sakta lunk, men mycket bad och tid för att bara vara. Vi var helt överens om att ta det lugnt på dagarna. Ett par kvällar var vi inne på nattmarknaden i stan (eller kanske mer rätt ”byn”). Då gick vi in och tog en taxi tillbaks. Ett bra upplägg då vi fick röra på oss lite.

Utflykt 1: Södra Phu Quoc med bad och fiske

Den första utflykten tog oss söderut och till en utflyktsbåt. Det var ganska lagom med folk på båten och det var en trevlig dag. Vi åkte en bit, stannade hos några som sålde bl a sjöborrar. Därefter åkte vi vidare till ett par stopp där vi fick simma och ha det bra. Dock var det lite strömt så det var inte helt lätt för en femåring att bada själv. Efter det fick vi prova på att fiska vilket var roligt även om vi inte fick några fiskar själva. Men andra fick :-).

När båtturen var slut så åkte vi till nästa stopp en fin (troligen den finaste stranden på ön) för att bada och ta det lugnt. Det märktes att det var en populär strand då det var mer folk och restauranger där än vad vi hade på vår strand.

Ett sista stopp blev en pärlodling. Intressant – för mig – att se hur de gör. En annan person ville nu bara hem och bussen lockade mer än att kolla på pärlorna. En av många härliga dagar på Phu Quoc.

Utflykt 2: Norra Phu Quoc med bil

Utflykt nummer två var en rundtur med privat guide och bil. Det var trevligt att få se lite mer av ön, men det var lite svårt att få någon information då guidens engelska var i stort sett obefintlig. Vi fick i alla fall – själva – se en pepparfarm, en liten fiskeby på norra ön och en strand… I fiskebyn kunde vi se över till Kambodja. Ja, mer upphetsande än så här blev inte vår tur. Sonen somnade och var trött och inte road så vi hoppade över det som troligen var bäst att se – men inte så väldoftande – fabriken där de gör fisksås. Men det är inget vi saknar så vi klarade oss bra utan fisksåsen 🙂