Da Nang – ett litet stopp på vägen

(Skapad av Anette ons, juli 13, 2016 17:27:32)

2016-07-08 Eftermiddag och kväll i Da Nang

Vi kom som sagt fram med tåget på fredagen. Vi tog taxi till hotellet. Hotellet som vi bodde på heter Sea Phoenix och ligger på kartan riktigt nära stranden. Det är inte så långt till stranden om man vill gå dit, MEN man får inte gå raka vägen. För mellan hotellet och stranden ligger en stor resort. Inte får man gå genom resorten utan man måste gå runt den så i stället för att komma ned till stranden på två minuter så får man gå i cirka tio minuter.

I Da Nang är det tydligen så att man har sålt flertalet av tomterna som är närmast den stora fina stranden till de som vill eller har byggt resorts. Jag tycker att det är lite synd att man på detta sätt stänger ute ”allmänheten”. Jag har definitivt inte något emot resorts men tycker att det är trist att det blir resortens ”privata” del av stranden på detta sätt.

Det var relativt mulet denna eftermiddag/kväll så vi tog ett dopp i den fina poolen. Poolen låg på våning 14 (eg 13 men den våningen finns ju inte….). Till middagen tog vi oss till en stooor restaurang som låg ett par minuter från vårt hotell. Jag var lite tveksam till den men det fanns någon annan som tyckte att den såg kul ut. Det var bra för maten var toppen!

2016-07-09 Bad i havet och Dragon bridge

Dagens utflykter gick till stranden för att ta ett dopp i havet. Precis som i Kina så är det ganska folktomt mitt på dagen. Det innebar att vi var nästan ensamma där vi badade. Det var roligt med stora vågor, dock var det ganska strömt så det gjorde att det inte var helt lätt att bada där. Vi badade en stund och gick sedan tillbaka till hotellet och fortsatte vårt badande i poolen.

Vid fem tog vi en promenad in till Dragon bridge. En promenad som tog nästan precis en timme och det var som vanligt varmt och svettigt. Vi hade dock tur att kunna gå i skugga nästan hela vägen.

Vi kom fram till bron, tittade lite och gick sedan och åt vår middag. Denna dag åt vi vietnamesisk macka Bahn mi på ett fik. Efteråt gick vi runt lite och tog sedan taxi hem när vi var färdiga med vår titt på staden och bron. Vid nio på kvällen skall det vara lite mer ljusshow än vad vi såg samt att draken kan spruta eld. Detta såg vi aldrig – det bara inte blev så trots att vi hade tänkt det. Det gäller att vara flexibel emellanåt 😉

2016-07-10 Marble mountain

Ja, jag vet att man inte skall göra utflykter mitt på dagen när det är varmt och svettigt. Men det var någon som inte hade lust att åka iväg tidigare och den andra tänkte – ja det är väl inte det smartaste vi kan göra men vi överlever säkert det också.

Det var inte så långt för oss att åka dit. Vi såg ju till och med berget från vårt hotell :-). Vi tog taxi dit och bestämde i bilen oss för att ta hissen upp. Vilket jag sedan fick för mig att vi inte skulle göra – men ibland så är det ju någon som är klokare än den andra. Han stod på sig och vi tog hissen upp – vilket var tur för mig. Det var ju som vanligt varmt och svettigt…

Vi tog vår titt på bergen och de tempel och utsikt som fanns där. En del val kul att se och en del lite ”plastigt” men det var vart besöket. Vi tog oss runt och ned. Väl nere så var det taxi tillbaka igen, tillbaka till en svalkande pool och en lugn eftermiddag och kväll. Det fanns i princip inte något att göra i närheten så det var som det var. I Lonely planet står det att det räcker med 1-2 dagar i Da Nang. Ja, det kan man gott säga och det hade även räckt att göra en dagsutfykt från Hoi An. Lite kul att stanna kvar men jag skulle inte göra om det i närtid.

2016-07-11 Mot Hoi An!

Dags att fara vidare och vi tog taxi till Hoi An och om Hoi An kommer det i nästa inlägg 🙂